Nokia hjelper sine nærmeste mest

Fra 1. juli har Nokia begrenset servicen overfor kunder som ikke har tegnet seg som medlemmer i Club Nokia. Flere norske mobilforhandlere stiller seg uforstående til Nokias nye politikk.

Verken Nokias norske hjemmesider eller informasjonssidene om Club Nokia sier noe om at medlemskapet er en betingelse for full service dersom en feil oppstår på mobiltelefonen.

Flere norske mobilforhandlere NTB har vært i kontakt med, sier at det ikke er alle mobilkjøpere som ønsker å levere opplysninger om seg selv til Nokia.

Daglig leder Dag Magne Søyland i mobilkjeden Nordialog AS sier at han oppfatter Nokias nye politikk som et forsøk på å bygge seg opp en omfattende kundedatabase for i neste omgang å selge telefoner direkte på nett.

Nokias skandinaviske ansvarlige for kunder og support, Trude Gajland, avviser at Nokia har en strategi på å overta salget av telefoner fra forhandlerne.

- Vi er i ferd med å justere opp Club Nokia-konseptet. Nokias norske hjemmeside og hjemmesiden til Club Nokia skal oppdateres, sier hun.

Juridisk rådgiver i Forbrukerrådet Paal Bjønnes, sier at Nokia juridisk ikke gjør noe galt. Det er fritt opp til selskapet å favorisere noen av sine kunder dersom de ønsker det.

- Men verken Nokia eller andre kan la være å overholde bestemmelsene i kjøpsloven. Den ble styrket for forbrukerne fra 1. juli i år, sier Bjønnes til NTB.

Til toppen