Nokia kapret tilbake alt det tapte

Nokia bommet på hva markedet ville ha i 2004, men ferske tall viser at Nokia nå har tatt igjen det tapte. Her er markedsandelene:

Nokia bommet rett og slett på hva kundene ville ha i 2004 og fikk svi hardt - selskapet tapte store markedsandeler og endte opp med 30 prosent av markedet. Det var særlig på sammenbrettbare modeller konkurrentene vant og det hadde ikke Nokia.

Nå viser nye markedstall for fra Gartner at Nokia klarte å snu trenden og kapre tilbake det tapte. I fjerde kvartal i fjor endte Nokia opp med en global markedsandel på 35 prosent igjen. Men Nokia har enda høyere tall i sikte - selskapets eget mål er 40 prosent.

Nokia er nå nesten dobbelt så stor som Motorola, som har en markedsandel på 17,8 prosent. Det ble i følge Gartner solgt 817 millioner mobiltelefoner i fjor.

Gartner-tallene viser at de store stjeler stadig mer av markedet og presser ut de mindre aktørene. Motorola, Sony Ericsson og LG kapret alle markedsandeler, kanskje takket være problemene til Siemens som er tatt over av taiwanske Benq.

Av de fem største har den tidligere vekstkometen Samsung falt litt tilbake. Selskapets markedsandel falt fra 12,2 til 12,1 prosent. LG har 7,2 prosent av markedet og Sony Ericsson har 6,9 prosent, opp fra 6,3 prosent i fjerde kvartal i 2004.

BenQ/Siemens falt fra 6,5 prosent i fjerde kvartal 2004 til 4,7 prosent.

I følge Gartner finnes det nå 2,2 milliarder mobilbrukere og selskapet spår lyse tider for mobilbransjen. Salget vil løfte seg med 10-15 prosent i år.

Til toppen