Nettbrettet N1 skal være veldig populært i Kina, og Nokias nettverk- og kartavdelinger gjør det også godt. (Bilde: Nokia)

Nokia klarer seg uten Microsoft

Viser til vekst i 2014.

Det er fort gjort å glemme at selskapet Nokia lever fremdeles, selv etter å ha kvittet seg med sin mest profilerte avdeling, mobiltelefoner. Mens Microsoft har pensjonert Nokia-navnet, gjenstår det opprinnelige selskapet som en leverandør av blant annet nettverksutstyr og kartdata.

Ikke nok med det, de forsøker seg igjen som maskinvareprodusent med Nokia N1-nettbrettet.

Det ser ut til at de gjenværende delene av Nokia gjør det godt i tillegg, ifølge selskapets ferske kvartalstall.

Nettverksavdelingen melder om godt salg i Nord-Amerika, spesielt inennfor 4G-segmentet. Here Maps, selskapets kartavdeling, viser også til en vekst på 15 prosent sammenlignet med i fjor. Veksten hos Here skyldes bedre salg i bilnavigasjonsbransjen og lisenseringsavtaler med Microsoft. Disse inntektene jevner ut for fallet i salg av frittstående navigasjonsutstyr, som er et krympende segment.

Here Maps leverer både data til andre selskaper og har egne, forbrukerorientere applikasjoner.

Har troen på nettbrett

Det nye N1-nettbrettet trekkes frem av Nokia som en suksess, med god respons fra brukere og meget gode salgstall i Kina, der produktet allerede er i salg. Nettbrettet har en hyggelig pris og Nokia-brandet er fremdeles stort i Kina, og alle leveransene av brettet skal ha blitt øyeblikkelig utsolgt.

Nokia-sjefen Rajeev Suri sier at 2014 var året da Nokia gjenoppfant seg selv, og 2015 blir året da deres nye mål gjennomføres.

– Nokia vil ikke la være å investere der det trengs, sier Suri, men vi planlegger å alltid kombinere det med kostnadskontroll og fokus på produktivitet og kvalitet.

Til toppen