Nokia må kjempe for sin plass i nettskyen

Som ny toppsjef i Nokia kan ikke Microsoft-veteran Stephen Elop tenke på Windows.

I forrige uke meldte Nokia at de bytter toppsjef 21. september: Stephen Elop, en 46 år gammel kanadisk statsborger med to år bak seg som øverste ansvarlig for Microsoft Office, tar over etter Olli-Pekka Kallasvuo.

Kallasvuo har tretti år bak seg i Nokia, og var håndplukket av daværende toppsjef Jorma Ollila da han tiltrådte som øverste leder i selskapet 1. juni 2006. Ollila er stadig styreformann. Det er likevel oppsiktsvekkende at symbolet på finsk teknologi velger en kanadier som sjef.

Nokia har fortsatt solid lønnsomhet og selger stadig flere mobiltelefoner enn noe annet selskap.

Problemene er imidlertid mange. Omsetningen står stille, og marginene minker. Globalt sett er gjennomsnittsprisen på en Nokia-mobil rundt 60 dollar, om lag ti prosent av gjennomsnittsprisen på en mobiltelefon fra Apple.

Nokias betydning for Finland har også falt betraktelig: På tre år har aksjekursen rast fra 21 euro til under 7 euro. For ti år siden sto Nokia for 4 prosent av Finlands brutto nasjonalprodukt, og for 21 prosent av statens skatteinntekter fra næringslivet. I fjor var disse andelene falt til henholdsvis 1,6 prosent og 2,6 prosent. (Se Financial Times: Nokia’s new chief commits to Finnish culture.)

Det er lite sannsynlig at Microsoft-veteran Stephen Elop vil innføre Windows Phone 7 når han overtar som toppsjef i Nokia.
Det er lite sannsynlig at Microsoft-veteran Stephen Elop vil innføre Windows Phone 7 når han overtar som toppsjef i Nokia.

Selskapet står videre overfor to vanskelige utfordringer: Det er i toneangivende kretser rett og slett ikke moteriktig å velge Nokia, og framfor alt har Nokia minimalt salg i USA.

Plattformen som Nokia har satset på for sine avanserte mobiltelefoner, Symbian, taper markedsandeler til Apple iOS, RIM Blackberry og Android. Prognosene går ut på tendensen vil forsterkes.

Symbian oppfattes som overdrevent orientert mot telefoni, og skal være tyngre å utvikle mot enn alternative plattformer, først og fremst iOS og Android. I juni ble det meldt at Nokia ville ta konsekvensen av dette, ved å flytte sitt flaggskip, N-familien, fra Symbian til Meego, et felles Linux-basert prosjekt med Intel.

Ansettelsen av Stephen Elop som ny toppsjef har fått analytikere til å kaste seg over spørsmålet om hvorvidt dette kan føre til at Nokia nå vil satse på Windows.

Generelt sett besvares dette med et rungende «nei». Gartner-analytiker Ken Dulaney sier til IDG at Symbian fortsatt er Nokias kjerneprodukt, og at en satsing på Windows Phone 7 er lite sannsynlig.

Satsingen på Meego oppfattes også som et blindspor. Flere anbefaler å se nærmere på Android, den mobilplattformen som vokser suverent raskest for tiden.

Poenget er at markedet for avanserte mobiltelefoner ikke lenger greier seg om plattform, men om tjenester, til både forbrukere og bedriftsbrukere, med andre ord om hva et apparat kan brukes til i forhold til nettskyen.

Suksessen til Android gjenspeiler hvordan det mest åpne systemet kan vinne fram når det i tillegg kan framstå med et hensiktsmessig brukergrensesnitt og nedfelles i mobiltelefoner med moderne og moteriktig design. Dette gjelder både overfor forbrukere og i bedriftsmarkedet.

Det vesentlige med Stephen Elop er at han tilfører Nokia kompetanse og ledererfaring fra programvare og tjenester. For litt over et år siden var det han som fra Microsofts side forhandlet fram en avtale med Nokia om å tilpasse Office Mobile og Microsofts øvrige nettjenester – nettskytjenester – til Symbian.

Apple behersket lenge nettskyverdenen for mobile forbrukere med sin modell for «apps». Denne modellen er trolig for lukket til å appellere til bedriftsmarkedet.

Android og Symbian er mer åpne, og støtter dessuten Java. Dette er trolig nøkkelen til suksess når mobiltelefoner skal markedsføres til bedriftsmarkedet som klienter for tjenester fra nettskyen.

Som norske utviklere har påpekt overfor digi.no, er 80 prosent av utviklingen av en mobil tjeneste på serversiden og på kjernesystemene.

Argumentet for å vurdere Nokia-systemer med Android styrkes av en annen observasjon. Det finnes bare ett eksempel på at en leverandør av avanserte mobiltelefoner har greid å snu motgang til medgang. Eksemplet er Motorola, og de gjorde det nettopp ved å velge Android.

Nokias framtid ligger i nettskyen. Modellen som den nå avsatte toppsjefen Kallasvuo valgte, var å kompensere tilbakegangen innen avanserte mobiltelefoner med større innsats i vekstmarkeder der det fortsatt i all hovedsak dreier seg om å gi folk anledning til å ringe til hverandre. Her utfordres Nokia av blant annet kinesiske leverandører som kan leve med langt lavere marginer.

Som et lite à propos til slutt: Hvorfor ikke by på Motorola? Da kommer man seg også inn på det amerikanske markedet.

    Les også:

Til toppen