Nokia og Ericsson sier nei til mobilprovisjoner

De to store nordiske mobilprodusentene Nokia og Ericsson mener mobilprovisjonene gir et falskt bilde av verdien på en mobiltelefon, og mener det nå er på tide å droppe alle provisjoner i bransjen.

- Provisjoner på mobilterminaler er unødvendig. Finland er et levende bevis på at en kan få opp mobilpenetrasjonen uten provisjoner, sier Nokias konsernsjef Jorma Ollila til Finanstidningen.

I Finland er det ikke tillatt med provisjoner, men tross dette har landet verdens høyeste mobilpenetrasjon som i høst passerte 50 prosent. Sverige og Norge kommer deretter på listen med 44 og 42 prosent mobilpenetrasjon, men med provisjoner på terminalene.

Markedssjef for Ericssom mobiltelefoner, Jan Ahrenbring, sier at provisjonene på terminalene vil gå ned ettersom prisene på mobiltelefoner går ned. - Vi vet ikke hvordan markedet hadde sett ut uten provisjoner, sier han.

I en rapport fra britiske CIT Research vil prisen på en mobilterminal ligge på en tiden av dagens om to år.

Begge de norske mobiloperatørene, Telenor Mobil og Netcom har lenge fortalt at de reduserer provisjonene og helst vil bort fra provisjonene, og heller konkurrere på samtalepriser.

Informasjonsdirektør i Netcom Per Bjørkum sier til digi.no at selskapet for tiden ligger på vel 450 kroner i sine forhandlerprovisjoner, mens tilsvarende provisjon fra nyttår vil ligge på vel 300. Han sier at provisjonene gjerne øker med kampanjer, som nå før jul, i tillegg til at forhandlerne selv også kan gi provisjoner.

Informasjonsdirektør i Telenor Mobil, Elisabeth Gjølme, sier til digi.no at selskapet har ligget på en standardprovisjon i år på 400 kroner, og noe høyere i kampanjer, foruten at forhandlerne selv kan bidra gjennom direkte tiltak og fellesinnkjøp. - Vi har ligget på et lavt provisjonsnivå gjennom hele året. Det er lavere provisjoner som blant annet er årsaken til at vi kan sette ned ringeprisen, sier hun.

Til toppen