Nokia og Motorola faller bakover

Tall fra IDC og Strategy Analytics viser at de to markedslederne Nokia og Motorola taper terreng.

Tall fra analyseselskapene Strategy Analytics og IDC viser at 2003 ble et svært hyggelig år for mobiltelefonprodusentene. Salget steg i følge Strategy Analytics med 20 prosent fra 2002, mens IDC sier 23,3 prosent. Alt etter hvem du hører på endte salget på 510 eller 533,4 miljoner mobiler.

Men året serverer likevel de to markedslederne dårlige nyheter, for både Nokia og Motorola taper markedsandeler. Motorola var tregt ute med kameratelefoner og betalte prisen for dette i fjor - markedsandelen falt fra 16,3 til 14,5 prosent, skriver Strategy Analytics.

Det samme gjelder Nokia - selskapets markedsandel falt litt - fra 35,1 til 34,8 prosent.

Det er Samsung og LG som har stjålet av lasset. Samsung løftet sin andel fra 9,8 til 10,8 prosent og LG fra 3,7 til 5,3 prosent, skriver Strategy Analytics. Dermed faller Sony-Ericsson ut av topp-fem-divisjonen for 2003 totalt sett.

IDC presenterer tilsvarende endringer, selv om deres total er høyere.

Siemens har fulgt markedsutviklingen og holder seg på 9,9 prosent, noe som gir en fjerdeplass.

I går skrev digi.no at Gartner spår ti prosent vekst i mobilsalget i 2004, men

Strategy Analytics løfter dette til en vekst på 13 procent. Salget vil ende på 585 millioner telefoner, tror selskapet.

Til toppen