ANALYSER

Nokia og Sony Ericsson spiser seg større

Mobilmarkedet vokser, men Nokia vokser enda raskere og kaprer nye markedsandeler. Det gjør også Sony Ericsson.

22. nov. 2005 - 09:02

En ny rapport fra analyseselskapet Gartner Group viser at Nokia forstetter sin gode utvikling.

Nokias andel på det globale mobiltelefonmarkedet steg til 32,6 prosent i tredje kvartal. Dette var opp fra 31,9 prosent i andre kvartal, melder Bloomberg.

Rapporten viser at svensk-japanske Sony Ericsson solgte 13,8 millioner enheter i andre kvartal, hvilket ga en markedsandel på 6,7 prosent i tredje kvartal, mot 6,2 prosent kvartalet før.

Motorolas andel var på 18,7 prosent i tredje kvartal, mens Samsungs andel falt til 12,5 prosent og LG hadde en andel på 6,5 prosent. Markedsandelene til Siemens/Benq er ikke oppgitt.

Dette betyr at Sony Ericsson med et rykk har gått forbi LG og er trolig femte størst.

Gartner øker samtidig sin prognose for det totale mobiltelefonmarkedet i 2005 til 810 millioner enheter. Dette er et løft fra tidligere anslag på 779 millioner enheter i 2005.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra