Nokia og Sony Ericsson spiser seg større

Mobilmarkedet vokser, men Nokia vokser enda raskere og kaprer nye markedsandeler. Det gjør også Sony Ericsson.

En ny rapport fra analyseselskapet Gartner Group viser at Nokia forstetter sin gode utvikling.

Nokias andel på det globale mobiltelefonmarkedet steg til 32,6 prosent i tredje kvartal. Dette var opp fra 31,9 prosent i andre kvartal, melder Bloomberg.

Rapporten viser at svensk-japanske Sony Ericsson solgte 13,8 millioner enheter i andre kvartal, hvilket ga en markedsandel på 6,7 prosent i tredje kvartal, mot 6,2 prosent kvartalet før.

Motorolas andel var på 18,7 prosent i tredje kvartal, mens Samsungs andel falt til 12,5 prosent og LG hadde en andel på 6,5 prosent. Markedsandelene til Siemens/Benq er ikke oppgitt.

Dette betyr at Sony Ericsson med et rykk har gått forbi LG og er trolig femte størst.

Gartner øker samtidig sin prognose for det totale mobiltelefonmarkedet i 2005 til 810 millioner enheter. Dette er et løft fra tidligere anslag på 779 millioner enheter i 2005.

Til toppen