Nokia rammes av lavere markedsandeler

For første gang på lenge må også Nokia se at markedsandelen krymper, noe som sender Nokia til det laveste nivået aksjen har stått i på halvannet år.

Grunnen kan ligge i at foreløpige tall for et globale mobiltelefonsalget i andre kvartal ble sluppet av Gartner Dataquest onsdag, som forteller at Nokias andel av markedet har krympet fra 35,3 prosent i første kvartal til 34,8 prosent i andre kvartal.

Det globale markedet sank med 8,4 prosent fra andre kvartal i fjor til samme kvartal i år, målt etter antall enheter, skriver Reuters.

Tilsammen ble det solgt 89,8 millioner terminaler i andre kvartal, mot 96,7 millioner i første kvartal.

De to neste på listen økte begge markedsandelene fra første til andre kvartal. Motorola fra 13,2 til 14,8 prosent og Ericsson fra 6,8 til 8,3 prosent.

I Norge holder salget seg relativt stabilt skal en tro informasjonssjef i ElektronikkBransjens Servicekontor, Erik Andersen. Han sier til digi.no at prognosen på 1,6 millioner ser ut til å holde denne gangen.

Til toppen