Nokia sliter med kameramobiler

Nokia er suveren leder på vanlige mobiltelefoner, men får det åpenbart ikke til på kameratelefoner.

Nokia er suveren leder på vanlige mobiltelefoner, med over en tredjedel av markedet. Men mobilgiganten møter knallhard konkurranse på kamera-telefoner.

Nokia har såvidt klart å ta ledelsen i kameramobilmarkedet, med en markedsandel på 14 prosent i fjerde kvartal 2003. Det er særlig de asiatiske produsentene som puster Nokia i nakken, ifølge ferske tall. Samsung kommer rett etter med en andel på 12 prosent, og deler andreplassen med SonyEricsson, ifølge tall fra det Boston-basert Strategy Analytics, skriver Wall Street Journal.

Dette markedet er den store testen på om Nokia klarer å beholde den store ledelsen i mobilmarkedet sett i lys av at stadig flere telefoner får multimediefunksjoner. I fjor ble det solgt totalt 84 millioner telefoner med innebygd kamera. Det utgjør 16 prosent av totalmarkedet på rundt 450 millioner telefoner. Det er en kraftig oppgang fra 2002, da det kun ble solgt 18 millioner slike telefoner.

Markedsandeler:

Nokia: 14 %

Samsung: 12 %

SonyEricsson: 12 %

NEC: 10 %

Panasonic: 10 %

Nokia har 35 prosent av det totale mobilmarkedet, men har altså kun 14 prosent av markedet for kameramobiler. De asiatiske produsentene har klart å jafse til seg en god porsjon av markedet, siden bruken av slike telefoner tok av mye før i Asia enn i Vesten.

Men en av analytikerne i Strategy Analytics, Neil Mawston, er sikker på at Nokia vil bli den ledende kameratelefon-leverandøren.

- Vi forventer definitivt at Nokia vil beholde ledelsen gjennom 2004, selv om Samsung kan komme nær Nokia i andre og tredje kvartal, sier han.

Samsung er den tredje største mobilprodusenten i verden etter Nokia og Motorola. Snittkostnaden for kameratelefoner falt i fjor til 310 dollar mot 420 dollar i 2002. I norske kroner er de tallene henholdsvis rundt 2000 og 3000 kroner.

Til toppen