Nokia spiser enda mer av mobilmarkedet

Nokia la i dag frem tall for andre kvartal som viser at selskapet økte sin dominans enda litt.

Nokia leverte en resultatforbedring på 43 prosent på økt salg i Asia og en engangsgevinst. Resultatet ble likevel litt lavere enn ventet.

Nokia omsatte for 9,81 milliarder euro i andre kvartal, en vekst på 22 prosent fra andre kvartal i fjor.

Veksten kommer - ikke overraskende - fra introduseringen av billige mobiler i India og Kina forteller Nokia.

Resultatet endte på 1,14 milliarder euro, en forbedring på 43 prosent fra samme kvartal i fjor. Men mye skyldes en engangsgevinst på 270 millioner euro i forbindelse med salget av det tyrkiske Telsim Mobil Telekomunikasyon.

Men selv disse hyggelige tallene var nok for aksjeanalytikerne som hadde ventet enda mer.

Nokia skriver i rapporten at markedsandelen til selskapet steg fra 33 prosent til 34 prosent i løpet av kvartalet. Mobilgiganten opprettholder sine utsikter for minimum 15 prosent vekst i salget på verdensbasis i 2006.

Til toppen