Nokia størst, men Microsoft øker

I kampen om mobiltelefonene leder fremdeles Nokia, men Microsoft har allerede sikret seg et stort kakestykke.

Tall fra salget av avanserte mobiltelefoner i Europa viser at Microsoft nå har fått fart på salget. Programvaregiganten vant slaget om skrivebordet og har i mange år uten det store hellet forsøkt seg i mobilmarkedet.

For stadig flere mobiltelefoner får generelle operativsystem slik at de kan bruke flere programmer og utveklse informasjon med omverdenen. Mange slike telefoner har store skjermer, kamera og funksjonalitet som minner om lommemaskiner/PDAer.

Enklere mobiltelefoner har mer lukkede systemer med et gitt sett applikasjoner. Men markedet går mot mer generelle operativsystemer og kampen står mellom tre aktører: Symbian, Microsoft og Palm. Symbian er en allianse som støttes av blant andre Nokia og Sony-Ericsson.

Tall fra det engelske analyseselskapet canalys.com viser at det ble solgt 800.000 Symbian-telefoner i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) i første kvartal. Dette er kanskje ikke så overraskende, tatt i betraktning at Nokia bruker Symbian. Av de 800.000 telefonene sto Nokia-logoen påklistret hele 631.000 av dem. Dette gir Symbian 53 prosent av markedet.

Men det mest overraskende er tallene for Microsoft. Fra så å si null har selskapet skaffet seg en markedsandel på 24 prosent. Palm hadde en markedsandel på 19 prosent. Hvem som har de siste fire prosentene sies det ikke noe om.

Årsaken til det plutselige hoppet er todelt. Den ene er lanseringen av en ny versjon av Windows CE tilpasset for mobiler. Dette har ført til en rekke avanserte telefoner fra asiatiske produsenter, deriblant Taiwan-baserte HTC. Samtidig har de to europeiske mobilselskapene Vodafone og Orange lansert Windows-baserte telefoner under sine egne merkenavn i den siste tiden. Telefonene (bildet over) er bundet til disse selskapene, men da er også utstyr med skreddersydde og brukervennlige tjenester med i pakken.

Til toppen