Nokia taper terreng til konkurrenter

Svakere mobilsalg sender Nokia-kursen og toppsjef Jorma Ollila kraftig ned på børsene.

Salget av nye mobiltelefoner fikk seg en knekk i første kvartal i forhold til samme periode i fjor. Inntektene fra salg av mobiltelefoner falt med hele 15 prosent i første kvartal.

Til tross for lavere inntekter, øker antall solgte mobiltelefoner. Salget, målt i antall enheter, vokste med 19 prosent til 44,7 millioner enheter.

Problemet er at Nokia har hatt svakere vekst enn resten av markedet, slik at mobilprodusenter som for eksempel Samsung har karret til seg større deler av markedet.

Nokias markedsandel på verdensbasis sank til 35 prosent.

- Nokias salg av mobiltelefoner vokste med 19 prosent i første kvartal, noe som er svakere enn resten av markedet. Det viser at Nokia ikke har klart å utnytte de vanlige oppturene i markedet i mars. Som et resultat av det svarte ikke salget til forventningene våre, og vår markedsandel innen mobil sank til 35 prosent på verdensbasis, basert på foreløpige estimat, sier konsernsjef Jorma Ollila i Nokia i en pressemelding.

Nokias nettverksdel økte salget med 16 prosent til 1,4 milliarder euro, og det er noe høyere enn samme periode i fjor (1,2 milliarder euro). Nokias nettosalg totalt sett sank med to prosent til 6,6 milliarder euro i første kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsinntektene endte på 1,1 milliarder euro, med en driftsmargin på 17,2 prosent, som er noe svakere enn i fjor (20,2 prosent).

- Vi er ikke fornøyde med salgsutviklingen i første kvartal. Jeg innser at forbedringer krever ekstra innsats og hardt arbeid, men jeg har tro på Nokias evne til å kartlegge og møte kundenes behov i alle segmenter gjennom ytterligere styrking av vår produktportefølje, sier Ollila.

Kort tid etter meldingen faller Nokia-aksjen med åtte prosent på børsen i Stockholm.

Til toppen