Nokia-telefoner best på mobilspill

Tonny Espeset, sjef for mobilspillselskapet Plutonium, forteller at det er store forskjeller mellom Java-mobiltelefonene og spillopplevelsen du får.

I et marked som minner om oppstarten i PC-bransjen, kan du nå kjøpe en rekke forskjellige mobiltelefoner som ikke kan bruke samme program - til tross for at de alle er skrevet i Java.

Les også

Suns Java-system skulle i utgangspunktet vært en garantist for at dette ville fungert, men utviklernes tilpasning til hver enkelt telefon kan være omfattende.


Selv om Sun har definerte noen minimumskrav for maskinvaren, varierer telefonene sterkt. Det finnes ingen standard for skjermstørrelse, knapper på telefonen, bruk av lyd, minnestørrelse og prosessorytelse. Det finnes også brikker som akselererer Java-program, men selskaper som Nokia vil ikke røpe hva som ligger i selskapets telefoner.

Dette problemet har Tonny Espeset og Plutonium Software kastet seg over (se undersak til høyre). Espeset begynte å programmere i Java allerede i 1995 og laget da et av de aller første Java-spillene. Selskapet arbeider nå også med en rekke spill og er i forhandlinger om å få lage en mobilversjon av PC-superhiten 'Doom'.

Espeset har derfor testet Java-mulighetene på alle de lanserte Java-telefonene og flere ikke-lanserte telefoner. Hans dom er klar.

- Nokias 6310i og billigmodellen 3410 gir den raskeste og beste spillopplevelsen, forteller han til digi.no. Om det skyldes at Nokia har lagt inn en akselerator-brikke er ukjent.
Her kan du skaffe deg Java-spill:
Spill alt på alle telefoner: Plutonium har laget et system som skal la et javaspill fungere på alle Java-mobiltelefoner.

- Vår X-layer er et slags DirectX for mobiltelefoner, forteller Espeset til digi.no. Spill med Xlayer oppdager hva slags telefon du har og kobler spillfunksjoner til knappene og mulighetene på din telefon.

Xlayer tilbyr spillutviklere en mellomvare og profiler for alle Java-mobiler. Profilene er under 1000 bytes og lar spill ta i bruk spesifikke knapper, farger, skjermstørrelsen, lydmuligheter og kanskje vibrasjon på en mobil. Systemet kontrollerer også spillfarten slik at brukere med raskere telefoner ikke kan jukse overfor brukere med tregere telefoner.

Når du laster ned gratisspill over nettet, husk å få med deg både jad og jar-filene for hvert spill.

Det er store forskjeller mellom telefonene og hva de takler. - Siemens SL45 kan bruke spill skrevet for mange andre telefoner, mens Nokia-telefonene stiller strenge krav til innstillingsfilene. Dette er vanskelig for amatørutviklere å løse, noe som reduserer antall gratisspill for Nokia, forteller Espeset.

Espeset advarer også litt mot fargeskjermer selv om det er flott å se på. Produksjon av skjermbildene spiser mye ytelse og båndbredde, forteller Java-eksperten.

Foreløpig har Nokia også langt på vei pålagt spillutviklerne en grense: Nokia 6310i har en begrensning på 30 Kb per spill. Men minnemengden stiger stadig og Nokia 7650 har 500 Kb, noe som lar deg ha over 10 spill i mobilen din samtidig.
Til toppen