Nokia trekker seg fra kommende priskrig

Nokia-aksjen faller fordi selskapet heller vil tape markedsandeler enn å krige på pris.

I slutten av august stadfestet analyseselskapet Gartner at Nokia ikke bare holdt stand innen markedet for mobiltelefoner: Fra andre kvartal i fjor til andre kvartal i år økte det finske selskapet sin globale markedsandel fra 36,7 prosent til 39,5 prosent, målt i antall solgte enheter.

    Les også:

I slutten av forrige uke advarte reviderte Nokia sin prognose for markedsandelen i tredje kvartal og videre framover. Men selskapet i juli sa de ventet en markedsandel i tredje kvartal på rundt 40 prosent, sier de nå at markedsandelen kommer til å falle.

Nokia forklarer at de regner med å tape markedsandeler fordi de ikke akter å bli med på en priskrig de mener vil prege utviklingen på markedet for mobiltelefoner i tiden framover.

Selskapet legger til at de regner med at markedsandelen for 2008 under ett, vil være litt større enn i 2007.

Samsung, Motorola og Sony Ericsson har alle nylig gjennomført betydelige priskutt på det raskt ekspanderende asiatiske markedet, og Samsung har varslet aggressive priskutt i Europa, der markedet er mer eller mindre mettet.

Nokia-aksjen falt 13 prosent fredag kveld, etter at nyheten ble kjent. Kunngjøringen førte også til kursfall hos STMicroelectronics, Texas Instruments og Qualcomm som alle er viktige leverandører til Nokia.

Observatører tror Nokia ikke bare har et problem med prisnivået blant de rimelige mobiltelefonene, men at de også har et midlertidig problem med kvaliteten på modellene i den mellomste prisklassen. Nokia selv har signalisert dette, men uten å kople det til noen salgsprognose.

Til toppen