Microsoft skal nå fordøye Nokias mobilavdeling og snu store tap til lønnsomhet, blant annet gjennom massive stillingskutt. Ansvaret ligger hos Stephen Elop (bildet), den tidligere Nokia-sjefen som nå er blitt sjef for Microsofts Devices-divisjon (enheter). (Foto: Microsoft)

Nokia tynger Microsoft

Taper penger på maskinvare, men reddes av nettskyen.

Microsoft la i går fram tallene for sitt fjerde kvartal og 2014-året som helhet. Kvartalet er naturlig nok preget av at Nokia-virksomheten de kjøpte for 7,2 milliarder dollar for første gang er tatt med i regnestykket.

Det ble solgt 5,8 millioner Lumia-smarttelefoner i kvartalet, samt 30,3 millioner av de rimeligere enhetene som Microsoft omtaler som ”ikke-Lumia”-telefoner.

Microsoft har bestemt seg for å slutte å utstyre rimelige telefoner med andre operativsystemer, og legger ned en norsk utviklingsavdeling i samme slengen. Fremover skal alle mobilene de produserer ha Windows Phone, også de enkleste av dem (som i dag utgjør hele 84 prosent av antallet mobiler Microsoft selger). Hvordan det vil gå skal bli særdeles interessant å følge i tiden som kommer.

Akkurat som fryktet sørger den nye mobildivisjonen for å trekke ned lønnsomheten, nærmere bestemt gjør underskudd i Nokias gamle mobildivisjon her at Microsofts driftsresultat svekkes med 692 millioner dollar.

Det er også hovedårsaken til at resultatet etter skatt falt 7,2 prosent til 4,61 milliarder dollar de siste tre månedene, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Perioden er preget av at Nokias- mobildivisjon nå er del av Microsoft. Bildet viser at selskapet har erstattet skiltet ved Nokias gamle hovedkvarter i den finske byen Espoo.
Perioden er preget av at Nokias- mobildivisjon nå er del av Microsoft. Bildet viser at selskapet har erstattet skiltet ved Nokias gamle hovedkvarter i den finske byen Espoo. Bilde: imago/Xinhua/ All Over Press

Microsoft forsøker som kjent å få kontroll med kostnadene. Det er nettopp Nokia-enheten som må ta den verste støyten når 18.000 ansatte mister jobbene sine, som varslet i forrige uke.

Omsetningen til Microsoft er opp fra 19,9 milliarder til 23,38 milliarder dollar, en oppgang på 17,5 prosent. Her trakk Nokias gamle enhet omsetningen opp med 1,99 milliarder dollar. Uten mobilene ville Microsofts inntekter ha økt med 7,5 prosent.

Vokser i skyen

Den nye toppsjefen Satya Nadella snakker nå mest om mobil og nettsky. Mens satsingen på mobil foreløpig kaster mørke skygger over regnskapet, gjør sistnevnte det langt bedre.

– Jeg er stolt over hvordan vår offensive overgang til nettskyen kaster av seg. Våre kommersielle skyinntekter har igjen doblet seg, sier Nadella i en pressemelding.

Antall Office 365-abonnementer økte med over 1 million siste kvartal og er over doblet til 5,6 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Legger vi til Azure-infrastrukturen i nettskyen, der kundene kan leie tjenester og datakraft er ”cloud computing” nå i ferd med å dra inn 4,4 milliarder dollar i årlig omsetning for IT-giganten.

Salget av Windows, Office, SQL-databasen og andre produkter er opp 10,5 prosent, og øker mer enn i foregående kvartaler. Microsoft har også styrket lønnsomheten på disse produktene, melder Wall Street Journal.

Inntektene fra Windows OEM-lisenser har i perioden økt med 3 prosent, mens det tilsvarende for Pro-utgaven er 11 prosent vekst.

Surface-serien av nettbrett og hybrid-pcer omsatte for 409 millioner dollar, hovedsakelig takket være andregenerasjons enheter og Surface Pro 3, sier Microsoft. Inkludert spillkonsollen Xbox er omsetningen opp 23 prosent til 1,44 milliarder dollar i siste kvartal. Microsoft har tilnærmet 0 prosent i bruttomargin på maskinvaren sin, og følgelig null fortjeneste, og da er Nokia-enhetens tap holdt utenom. Det er imidlertid bedre enn i fjor på samme tid, da segmentet påførte dem et tap på 650 millioner dollar.

Tror Bing blir lønnsom

I en overraskende vending, skriver New York Times, fortalte Satya Nadella i går at Bing begynner å nærme seg lønnsomhet. Det venter han imidlertid først i regnskapsåret 2016, som begynner fra juli neste sommer. Microsoft har svidd av milliarder av dollar på søkemotoren sin gjennom mange år, men har hittil hatt lite suksess å vise til i kampen mot Google.

I regnskapet noterer Microsoft at annonseinntektene i Bing økte med 40 prosent siste kvartal, og at de nå kontrollerer 19,2 prosent av det amerikanske søkemarkedet.

    Les også:

Til toppen