Nokia utfordrer Blackberry

Løsninger for mobil e-post er svært godt betalt, og Nokia lanserer nå sin utfordrer til Blackberry.

Blackberry har lenge hatt et forsprang på markedet for mobile e-postløsninger. Selskapet selger både terminaler, som er blitt svært populære blant forretningsbrukere i USA, og serverløsninger.

Nokia lanserer nå Nokia Business Center, melder Associated Press. Selskapet sier produktet vil bli et ekstra alternativ, ikke fortrenge andre tilsvarende løsninger som er tilgjengelige for Nokia-telefoner.

Fra før av kan Nokia-telefoner bruke Blackberry fra Research in Motion, Goodlink, fra Good Technology, samt applikasjoner fra Seven Networks og Visto Corp.

Den nye løsningen skal selges både direkte til kunder og via mobiloperatører. I starten blir tjenesten bare tilgjengelig fra seks smarttelefoner fra Nokia som bruker Symbian operativsystem, men produktet skal etter hvert gjøres tilgjengelig for hele produktlinjen, samt java-baserte telefoner fra Motorola.

Det har i det siste kommer mange nye produkter på dette området, både fra oppstartsselskaper og selskaper som Microsoft, som lanserte sanntidsoppdatering av e-post mellom mobilplattformen og Exchange. Bruken er i ferd med å spre seg til de bredere lag.

RIM rapporterte at de hadde 3,1 millioner BlackBerry-brukere i juni, en økning på 600.000 over en tre måneder.

Slike e-postløsninger for mobil er i en relativt tidlig fase. Det gjennspeiles både av at andelen mobileiere som bruker det er lavt, og at prisen per bruker er svært høy. Nokia vil kreve en engangsavgift på 1.800 euro, 14.000 kroner, for en server som kan støtte 400 brukere. En toppversjon av programvaren for terminalene koster 55 euro per bruker.

Til toppen