- Vår ambisjon er å ta 30-40 prosent av den delen av 3G-markedet som omfatter nett og telefoner, sier sjefen for Nokias strategiske markedsføring av 3G-nett (også kalt for Universal Mobile Telecommunications System - UMTS), Ilkka Pukkila.
Markedet for GSM-systemets arvtaker beregnes av konsulentselskapet McKinsey til 2000 milliarder kroner i en tre til femårsperiode fra 2002. For å bli størst åpner Nokia også for å dele risikoen som operatørene bærer når de etablerer seg, sier Pukkila til Dagens Industri.
De tre delene i mobilmarkedet består henholdsvis av mobiltelefoner, nett og tjenester. Pukkila mener så mye som halvparten av markedet representeres av tjenester, slik at nettene og telefonene utgjør den andre halvparten eller nærmere 1000 milliarder kroner. Nokias forhåpninger om 30-40 prosent av dette markedet gir alene et salg på 300-400 milliarder kroner fra 2002 og i tre til fem år.