Nokia vil gjøre livet lettere for medieaktørene

Selskap som produserer innhold som passer på Nokias mobiltelefoner er avgjørende for selskapets evne til å nå kundene. Framover vil selskapet inngå tettere samarbeid med flere norske innholdsprodusenter, ikke bare Schibsted.

Første avtale Nokia signerer er med Schibsted Telecom, og innebærer ifølge forretningsutvikler i Nokia Mobile Phones, Daniel Friis, at Schibsted skal lage innhold som passer til de skjermstørrelsene Nokia vil produsere.

- Avtalen er ikke-eksklusiv. Vi har tro på konkurranse i markedet, og dette vil være den første av flere avtaler vi inngår, sier han. Nokia og Schibsted har holdt kontakten i ett års tid og inngår nå en avtale der Schibsted tidlig får opplyst fra Nokia hvilke format man kan vente seg den nærmeste tiden.

Nokia vil forholde seg nøytrale i forhold til operatørene, men vil legge forholdene til rette for innholdsprodusentene.

- Vi har tro på et optimalt marked først når alle er fornøyde med det de får igjen av inntekter, sier han.

Friis vil ikke si annet enn at selskapet holder kontakten med mobiloperatørene når det gjelder innholdsprodusentenes arbeidsbetingelser, og at dette er forhold mellom operatør og innholdsprodusent.

For Nokia er det avgjørende at kundene får et forhold til innholdsleverandøren i kombinasjon med selskapet selv som terminalprodusent. men at det er avgjørende at det finnes et bredt spekter med innhold tilgjengelig.

- Vi vil ikke være en portal, eller lage innholdet selv, annet enn det som er høyst nødvendig for oss selv. Vårt fokus er på hva kundene kan bruke terminalene til.

- Alle må bidra til å kommunisere at det er tjenestene og hva de kan gjøre som er viktigst, ikke teknologien bak.

Dette mener da også Friis er blant årsakene til at WAP ikke har lykkes. Teknologiaspektet kom mer i fokus enn tjenestene.

Til toppen