Nokia vil kapre mobilspillene, kan splitte Java

Sun og Java har vunnet kampen om å lage spill på de nye mobiltelefonene, men Nokia forsøker nå å kapre markedet, noe som kan splitte Java-standarden.

Mobilbransjen er der PC-bransjen var mot slutten 80-tallet. Foreløpig har de bare fremstilt tekst og noen har kunnet vise bilder, men nå kommer farger, grafiske grensesnitt og spill.

- Vi er midt opp i en standardkrig mellom forskjellige aktører som vil skaffe seg kontroll og posisjoner i et fremtidig marked, sier markedssjef Kjell Juveth Johansen i Plutonium Software til digi.no.

Plutonium Software er et av de ledende spillselskapene på mobilsiden i Norge. Selskapet har blant annet laget en versjon av action-klassikeren Doom for mobiltelefoner som støtter Java.

Dommen over fremtidens standarder for mobilt innhold synes nå klar etter flere lanseringer og offentliggjøringer fra de store mobilprodusentene den siste uken.

Det er Java som vil bli brukt til å lage og vise fram avansert mobilinnhold som spill på mobiltelefoner. Både Siemens, Sony Ericsson, Motorola, NTT DoCoMo og ikke minst Nokia vil i i tiden fremover lansere et ras av dyre og mellomdyre telefoner som har støtte for Java I tillegg til Java, forteller en rekke bransjekilder, blant annet Netcom, til digi.no at det er WAP 2.0 som blir standarden for statisk innhold som tekstsider og bilder. Men ifølge Johansen har det oppstått en ny konflikt rundt Java, som truer med å splitte markedet.


- Nokia har laget en Java-versjon med egne tillegg. Selskapet forsøker åpenbart å videreføre sitt markedsgrep på ringetoner og logoer med Nokia-eksklusive spill. Denne strategien vil trolig lykkes fordi Nokia er markedsledende. Vi kommer til å utvikle spill for Nokia sine mobiltelefoner, men vi har samtidig utviklet systemer som løser mange av problemene med plattformuavhengighet. Det blir spennende å se hva Nokias nye "spill-API" kan tilby av utviklingsmuligheter, forteller Johansen. At Nokia nå har laget et spill-API viser satser tungt på spill.

Foreløpig har ikke selskaper som Siemens eller Sony-Ericsson annonsert egne API-er spesielt for spill. Men det kan komme. Hvis det gjør det, vil spill og annet avansert innhold for mobiltelefoner bare fungere på den telefonen de er utviklet for.

Problemet med proprietære API-er kommer i tillegg til at utvikling mot ulike generasjoner av telefoner krever spesialtilpasninger på grunn av forskjellige skjermstørrelser, minne og ulike tastaturer. I motsetning til i IT-bransjen, som etter hvert har lært seg at man må forberede partnere og utviklere, holder mobilprodusentene kortene svært tett til brystet.

Johansen vet derfor ikke hvordan det blir å utvikle spill for kommende generasjon som f.eks Nokia 7650, før han sitter med en terminal i hendene. Først da vil selskapet kunne teste og tilpasse grafikk til skjermen og annet. Det finnes selvfølgelig emulatorer hvor man kan simulere telefoner, men virkeligheten er som vi vet - noe annerledes.

Spørsmålet er hva de andre telefonprodusentene gjør og om de tekniske og juridisk har lov til å tilpasse sine telefoner for å kunne kjøre Java-spill skrevet for Nokia. En parallell til denne mulige konflikten er Microsofts forsøk på å blokkere for at Windows-programmer skal kunne kjøres under OS/S og Linux.

Kjell Johansen er gjesteskribent i digi.no og blant annet ekspert på i-mode.

Til toppen