Nokia vinner markedsandeler igjen

Det globale salget av mobiltelefoner fyker i været og Nokia er på offensiven igjen, viser tall fra andre kvartal.

Nye tall fra Gartner for mobilsalget i andre kvartal viser at Nokia-sjef Jorma Ollila har rettet opp stupet han opplevde i første kvartal.

Nokia suste nedover i første kvartal, men Nokia reagerte fort og fikk stoppet fallet. I første kvartal hadde Nokia en markedsandel på 28,9 prosent, mens det i fjor høst hadde en andel på 35,5 prosent. I løpet av andre kvartal klarte Nokia å hente inn 0,8 prosent markedsandel og endte på 29,7 prosent - takket være priskutt, påpeker Gartner.

Det viktigste er den sterke veksten. Et salg på 156,4 millioner telefoner er en vekst på 35 prosent fra andre kvartal i fjor.

I Vest-Europa og USA bytter nå folk ut sine eldre telefoner i et overraskende høyt tempo, kanskje for å skaffe seg kamera. Latin-Amerika har den høyeste veksten, men her er det nysalg.

Gartner tror Samsung vil vokse raskest og i løpet av fjerde kvartal utfordre Motorola og tittelen nest størst.

Her er tallene:

Til toppen