Mobilepay blir selvstendig datterselskap av danske bank, og inviterer flere nordiske banker med til samarbeid. (Bilde: Rema 1000)

Inviterer alle banker til partnerskap om betalingsplattform for mobil

Markedet har ventet lenge på Nordeas mobilbetalingsløsning. Nå ser det ut til at den nordiske storbanken har droppet en egen løsning, og går for et nordisk samarbeid med danske banks Mobile Pay.

Mobile Pay vil bli gratis å bruke for Nordeas kunder. Når antallet kunder øker, regner de to bankene også med at stordriftsfordeler vil gi lavere priser for bedriftskundene.

Mobile Pay har vært etablert på markedet i Norge en god stund, blant annet kan du bruke løsningen til å betale på Rema 1000. Likevel ligger tjenesten langt bak DNBs Vipps i antall brukere. DNB oppgir selv at 2 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.

Nå fjerner danske bank «by Danske bank»-merkelappen fra Mobile Pay, og inviterer samtidig flere nordiske banker til samarbeid. Nordea og Danske bank blir nå likeverdige distribusjonspartnere av Mobile Pay, og Danske bank skiller ut Mobile Pay som selvstendig datterselskap med eget styre.

Sammen mot DNB

– Med Mobile Pay har vi mulighet til å gi nordiske brukere og bedrifter et av verdens mest utbygde mobile betalingssystemer. Nye bankpartnere med direkte kundekontakt vil styrke utbredelsen og samtidig får Mobile Pay økt muskelkraft til å akselerere innovasjonen, slik at vi kan sikre den absolutt beste brukeropplevelsen, sier Danske banks landssjef i Norge, Trond F. Mellingsæter.

Administrerende direktør for Nordea Norge, Snorre Storset, fremhever at det nye MobilePay-samarbeidet vil sikre Nordeas privat- og bedriftskunder adgang til mobilbetaling.

– Mobile betalingsløsninger har raskt blitt svært populære, og vi ser stor innovasjon i forhold til nye bruksområder. Det er avgjørende at bankbransjen nå klarer å finne frem til felles løsninger, til fordel for kundene, næringslivet og samfunnet, sier Snorre Storset.

Mobile Pay har allerede rukket å bli en stor suksess i Danmark. Der er løsningen relativt utbredt i butikk, men først og fremst i transaksjoner mellom privatpersoner. Siden 2013 har løsningen fått 3,1 millioner brukere og 27 000 bedriftskunder.

Kraftig vekst i netthandel:
Nordmenn bruker 90 mrd. på netthandel » 

Kommentarer (17)

Kommentarer (17)
Til toppen