BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nordea og IBM jakter feil

- Svikten i nettbanken burde vært løst raskere, sier Nordea til digi.no.

Nordea er ikke sikre på hvorfor nettbanken har sviktet gjentatte ganger den siste tiden. Tirsdag gikk det galt igjen, denne gang var det en batch-jobb som gikk i stå. Uansett er de ikke fornøyd med tiden feilrettingen har tatt.
Nordea er ikke sikre på hvorfor nettbanken har sviktet gjentatte ganger den siste tiden. Tirsdag gikk det galt igjen, denne gang var det en batch-jobb som gikk i stå. Uansett er de ikke fornøyd med tiden feilrettingen har tatt. Bilde: Stian Lysberg Solum/NTB Scanpix
6. mai 2015 - 10:47

Nordea beklager den siste tidens gjentatte utfall og ustabil drift for nettbank og mobilbank.

Nå ber de kunder som har fått purregebyr eller overtrekk som følge av forsinkede betalinger ta kontakt, slik at de kan kompensere for tapene.

Les også om sikkerhet: Nettbankene skjerpet seg

Flere feil

- På torsdag hadde vi kapasitetsproblemer i sentrale IT-systemer både i Danmark og Norge. I går tirsdag var det for så vidt også kapasitetsproblemer, men da oppsto en spesiell situasjon. En batch-jobb eller kjøring vi foretar om natten, hengte seg opp. Det førte videre til kapasitetsproblemer for den norske delen av systemene, sier kommunikasjonssjef Unni Strømstad til digi.no.

Kommunikasjonssjefen forsikrer at de følger situasjonen løpende for å sikre gode tjenester. Nå blir hendelsene ettergått både internt og i samarbeid med underleverandører for å unngå gjentakelse.

- Burde vært løst raskere

Nettbankkunder går ofte inn og sjekker betalinger og saldo på slutten av måneden. I forrige uke sammentraff nedetid med at det også var siste dag for å levere selvangivelsen. Uansett skal det ikke påvirke driftssituasjonen, poengterer Nordea, og natt til i går var det som nevnt en batchjobb som sviktet.

- Det vi ser på er at vi burde ha løst kapasitetsutfordringene raskere. Vi er ikke fornøyd med at vi hadde problemer både torsdag og tirsdag. Vi mener dette kunne vært løst raskere.

IKKE FORNØYD: Kommunikasjonssjef Unni Strømstad i Nordea sier at problemene burde vært løst raskere. Bilde: Pressefoto/Michal Tomaszewicz
Mest alvorlig og den mest kritiske feilen var at kunder opplevde feil saldo, mener Strømstad, som også sier det er alvorlig at kunder ikke fikk betalt regninger i tide.

Nordea har et sted mellom 300.000 og 350.000 norske nettbankkunder.

IBM er leverandør

Den aktuelle driftsleverandøren er IBMs heleide datterselskap Nordic Processor, en konkurrent av blant annet Evry. I motsetning til for eksempel DNB har Nordea få leveranser fra Evry, som bare drifter bankens kortsystemer.

Så du denne: Vi besøker Evrys nye digitale festning

digi.no er i kontakt med IBM og vil oppdatere saken når vi får en beskrivelse av løsningene de leverer til Nordea, og eventuelt deres teorier eller forklaring på hva som kan ha skjedd.

Oppdatert: IBM ønsker ikke å kommentere saken.

- IBM kommenterer ikke offentlig våre kunde- og avtaleforhold, sier pressekontakt Otto Backer Solberg i IBM Norge, tiil digi.no.

Partene forsøker nå å finne rotårsaken til den siste tidens nedetid og ustabilitet i systemene. Nordea ønsker ikke å skylde på noen.

- Det er vårt ansvar i bunn, sier bankens kommunikasjonssjef Unni Strømstad.

- Hva gjør Nordea nå for å unngå slike problemer i fortsettelsen?

- Vi jobber forløpende for å forbedre oss på IT-siden. Så vil det alltid være ustabile perioder i en nettbank. Det vi ikke var fornøyd med denne gangen var at vi ikke kom raskt nok opp igjen.

Les om IBMs stormaskin: Noe av det mest ekstreme som er laget

- Har noen teorier

Akkurat hvor lenge systemene var nede er ifølge henne ikke lett å svare på.

Svikten berørte kundene tirsdag morgen og torsdag forrige uke på dagtid. Men også i helgen var det enkelte kunder som hadde problemer med å logge seg inn i nettbanken, medgir Nordea.

I situasjonene som oppsto har Nordea egne kriseteam både på IT-siden og for banken som sådan. De settes sammen, inkludert med bistand fra underleverandører. Dette er en døgnkontinuerlig operasjon.

Strømstad indikerer at et sted mellom 20 og 100 personer var involvert i undersøkelser og feilretting, samt at det er et enda større apparat som er involvert i å sikre den daglige driften av systemene.

Nøyaktig hva som gikk galt er Nordea ennå ikke sikre på.

- Vi har noen teorier for hva rotårsaken kan være, men er ikke hundre prosent sikre, sier kommunikasjonssjefen, som ikke ønsker å redegjøre nærmere for hva disse teoriene kan være.

Les også: Bankens SMS minnet om phishing

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.