Nordea sliter med gigantisk IT-fusjon

Den nordiske storbanken Nordea ble skapt for å spare penger på IT, men kostnadene til IT er fortsatt skyhøye.

Mye av grunnlaget for å skape den nordiske storbanken der norske Kredittkassen er med, har muligheten for å spare store summer på IT-siden. For bankenes IT-systemer er noe av de mest komplekse som finnes. Systemene er utviklet og finpusset over år med ekstreme krav til sikkerhet og er koblet opp til mange andre nasjonale særsystemer som svenske nasjonalbanken, og BBS her i Norge.

Fusjonsprosessen starter i 1997 da Nordbanken og Merita gikk sammen. I 1999 kjøpte Nordea opp danske Unibank og norske Kreditkassen. Men de lovede reduksjonene i IT-kostnader har foreløpig uteblitt.

Fem år etter at Nordea ble etablert, har man fremdeles ikke slått sammen noen av IT-systemene til de fire bankene.

Dette gjør at banken vil bruke hele 2,4 milliarder norske kroner på sine IT-systemer - bare i år - ifølge en pressemelding selskapet offentliggjorde i juni.

Men om dette innbefatter alle innleide tjenester er uklart; ifølge den svenske avisen Affärsvärlden (www.afv.se) er totalbudsjettet på hele åtte milliarder svenske kroner i år. Nordea har 1050 egne IT-folk, men i tillegg kommer alle som arbeider for selskapet på heltid, men er ansatt for eksempel i datasentralene til EDB Business Systems.

IT-budsjettet utgjør rundt 20 prosent av bankenes totale kostnader og har ligget der lenge, forteller informasjonsdirektør i Nordea, Erik Evrén, til digi.no.

Men han benekter overfor digi.no at man er forsinket, til tross for mangelen på større IT-fusjoner.

- Dette er ekstremt kompliserte systemer. Dessuten er det svært viktig å tenke på at IT-kostnadene øker fordi vi blant annet reduserer filialnettet og andre funksjoner, poengterer han.

- Så langt har IT-satsingen vært en fiasko og synergiene er negative, sier Sigmund Håland, bankanalytiker hos ABG til Affärsvärlden.

Særlig Unibank skal ha høye IT-kostnader og skal ha bremset integrasjonsprosessen. Her i Norge skulle Nordea selv overta store deler av driften, men den utføres fremdeles av EDB Business Partner, skriver den svenske avisen.

Nordea er ennå ikke ferdig med planen for sammenslåingen av IT-systemene, som ifølge Affärsverden skulle ligget på bordet sommeren 2001. Men målet er klart; Nordea utreder en felles driftssentral, men har ikke bestemt seg - det bekrefter Evren overfor digi.no. Det har blant annet gått rykter om Polen.

Les om planene:

Når denne beslutningen skal tas, kjenner imidlertid ikke Evren til. Sjansene for at Norge får denne datasentralen er nok liten og på lang sikt går det derfor mot kutt i den norske IT-staben. Den nye sentralen vil gjøre at banken reduserer IT-staben fra dagens 1050 til 800. Det meldte Nordea i juni.


På denne måten skal selskapet spare en halv milliard kroner i året på IT-siden, men det skjer først om fire år, skriver selskapet i pressemeldingen.

For å oppnå dette må selskapet investere 438 millioner norske kroner i perioden 2002-2004.

Til toppen