Nordisk bokhandel får mediegigant på eiersiden

Bertelsmann går inn i den nordiske bokhandelen Bokus med 50 prosent eierskap og endrer merkevaren.

Den svenske nettbokhandelen Bokus har etablert seg i hele Norden siden starten i 1997 med en profil på å selge fagbøker og engelskspåklig litteratur over nettet. I Norge er Bokus en av de få rendyrkede nettbokbutikkene med Schibsteds Bokkilden som argeste konkurrent.

Nå overtar den tyske mediegiganten Bertelsmann deler av selskapet.

Bertelsmann er Europas største medieselskap (verdens tredje største målt i omsetning) og driver internettvirksomheten sin gjennom det heleide datterselskapet BOL International. Konsernet slår seg inn i internettverdenen ved å inngå allianser.

Sammen med amerikanske Barnes & Noble er de like store eiere (41 prosent hver) i barnesandnoble.com som er nummer to på det amerikanske markedet for boksalg over Internett. Nå kaprer Bertelsmann Norden med en investering i Bokus.com. Prisen tyskerne betaler er ikke oppgitt.

Bokus eksisterer på det norske, svenske, danske og finske markedet, og BOL International ekspanderer dermed kjapt inn på nye markeder. På det internasjonale internettmarkedet, med unntak av USA og Canada, bygges BOL som en enhetlig nettmerkevare både på bok og musikkfronten.

Det innebærer at Bokus.com kommer til å skifte merkenavn til bol med lokale variasjoner alt etter som man befinner seg i de ulike nordiske landene (det vil si no, se, dk og fi).

Det bekrefter Börje Fors som leder KF Media AB, selskapet som i to år har eid 100 prosent av Bokus.

Nå kaprer Bertelsmann 50 prosent for en ukjent pris fra KF Media som er et datterselskap av det Kooperative Förbundet (KF), den svenske versjonen av Forbrukersamvirket.

Bertelsmann har dannet liknende eierallianser (50/50) i Frankrike og Spania og er etablert i seks land (Tyskland, Frankrike, UK, Holland, Spania og Sveits) med BOL-konseptet som ble opprettet i februar i fjor. Med Bokus får de ytterligere fire land i Europa i nettverket foruten barnesandnoble.com i USA og Canada. I tillegg skal tyskerne ta Japan og Italia i løpet av år 2000.

Sammenslåingen skal foregå over seks måneder og må først godkjennes av EU-kommisjonen. Alle BOL-butikkene er basert på den samme tekniske plattformen levert av Oracle og tjenestene har et felles design og grensesnitt.

Innhold, markedsføring og kundeservice gjøres lokalt i de ulike landene BOL er inne i. Med oppkjøpet har de allerede lokale representanter i Bokus-nettverket.

Dermed er Bertelsmann inne på det nordiske markedet i et selskap som har bra med markedsandeler, men dårlig resultat å vise til.

- Driftsresultatet vårt viser et stort underskudd, det er riktig, sier Fors til digi.no.

- Vi er inne i en ekspansiv fase med store investeringer og hadde vi ikke gjort dette er det nesten å betegne som en tjenestefeil, mener representanten for den svenske eieren. Hele Bokus skal ha hatt en omsetning på 110 millioner svenske kroner i 1999.

Ifølge Fors har selskapet gjort undersøkelser som viser at Bokus på internettmarkedet sitter med rundt 50 prosent av omsetningen av bøker i Norden.

- Det er snakk om en langt høyere enn 50 prosents markedsandel i Sverige, det er rundt 50 i Finland mens i Norge og Danmark har vi slitt noe mer, sier han. En av hovedgrunnene er de sterke reguleringene i bokmarkedene i Norge og Finland som ikke er åpne for fri konkurranse.

De etablerte aktørene i markedet er ikke spesielt glade for å få aktører som truer utsalg og butikker. Dessuten lå det inntil i fjor en klausul i forleggeravtalene om at man må ha et fysisk bokutsalg for å få distribuert alle bøkene fra bokforlagene.

Til toppen