Nordisk mesterskap i multimedia

Internettprofet og IT-guru Esther Dyson er hovedattraksjonen når Scandinavian Interactive Media Event (SIME) går av stabelen i begynnelsen av juni. Mest spenning knytter det seg imidlertid til SIME Awards der Norge ikke en gang kom til finalerunden i fjor.

SIME arrangeres i år for tredje gang i Stockholm. Det er webbyrået Spray som er initiativtaker og står bak arrangementet. I år har webbyrået overlatt arrangementet til Interaktiv Tid, et abonnementsfinansiert online-magasin som gis ut av Sprays publiseringsselskap Circus.

Det svenske reklame- og mediebladet Resumé har blitt hanket inn som partner i SIME 98 og har allerede foretatt utvelgelsen av kandidater til de syv ulike kategoriene som arrangørene har definert. I tillegg deles det ut en juryens spesialpris til beste websted og en hovedpris som blir kalt "The Scandinavian Grand Prize".

I fjor var arrangøren Spray ubeskjeden nok til å kapre den gjeveste prisen selv pluss priser i to andre kategorier. Til sammen vant svenskene seks av åtte priser, mens Norge ikke en gang var nominert i noen av klassene. Det første året, i 1996, var den nasjonale statusen litt bedre; Aftenposten vant pris for beste skandinaviske webtjeneste, mens New Media Science fikk en spesialeffekt-pris for sitt Asteroids-spill.

I år har markedføringsblader i de fire nordiske landene vært med på utvelgelsen av kandidater og juryutvelgelse, blant dem det norske markedsføringbladet Kampanje.

Seks av syv kategorier er konsentrert om mediekanalen world wide web, mens det finnes en kategori for CD-ROM-produksjoner. Både innhold, tekniske løsninger, kampanjer, design, interaktivitet og kommersielle aspekter blir vurdert, og fristen for påmelding er allerede gått ut.

Det er imidlertid ikke gratis å vinne en pris: I utgangspunktet krever arrangørene 1.500 kroner pluss moms fra de som blir nominert. Tre kandidater i hver kategori blir valgt ut, og nominasjonene vil bli offentliggjort et par uker før utdelingen 2. juni i Stockholm.

SIME er imidlertid mer enn bare prisdryss. Esther Dyson er en amerikansk IT-personlighet som har jobbet innen investering og forretningsutvikling av Informasjonsteknologi i mer enn 20 år. Hun blir blant annet brukt av amerikanske presidenter som IT-rådgiver og skal holde hovedtalen under seminaret.

Dessuten kommer en representant for en amerikansk formidler av bilforretninger via nettet, og internettdirektøren for Dell Europe, IT-bedriften som har hatt en viss suksess med salg av datautstyr via nettet. Dell Computer selger utstyr for rundt 4 millioner dollar om dagen via Internett.

Til toppen