Nordmann byr på internettselskap han solgte ifjor

Ifjor solgte Hans Peter Brøndmo sitt e-postselskap for over tre milliarder kroner. Nå byr han under 30 millioner for å redde det fra konkursen til den nye eieren, Netcentives.

Nordmannen Hans Peter Brøndmo har vært gründer helt siden han forlot MIT Media Lab i 1990. Den ferskeste oppstartsbedriften het Post Communications og ble grunnlagt i San Francisco i 1996.

Grunnlaget for forretningsvirksomheten var troen på DM på Internett og e-post markedsføring koplet til kunderelasjoner.

Sammen med blant andre e-marketing-guru Seth Godin, har Brøndmo vært en av de fremste predikantene for å skape tette, langvarige kunderelasjoner gjennom smart utnyttelse av e-post og e-markedsføring.

I april i fjor, da dotcom-bølgen nesten hadde nådd toppen, solgte Brøndmo selskapet for 3,2 milliarder kroner (etter datidens dollarkurs). Selv mottok han ti prosent av kjøpesummen, det vil si cirka 320 millioner norske kroner.

Problemet var bare at oppgjøret skjedde i aksjer. Da intensjonsavtalen ble underskrevet i februar 2000, var Netcentives-aksjen priset til 60 dollar per aksje. Da Brøndmo ga ut sin suksessrike bok The Engaged Customer i oktober samme år, var prisen nede på 8 dollar aksjen.

Ett år senere er Netcentives slått konkurs. Brøndmo vil ikke si til digi.no om han fikk solgt seg ut i tide, det vil si før alt kollapset og eierselskapet til Post Communications ble tatt av Nasdaq på grunn av for lav verdi i aksjen.

Men selv om Netcentives har bedt om konkursbeskyttelse, har ikke Brøndmo gitt opp datterselskapet Post Communications. Han har lagt inn et bud på 2,5 millioner dollar (rundt 22 millioner kroner etter dagens valutakurs), i kontanter.

Brøndmo skriver via en e-post til digi.no, at selskapet som han selv grunnla, ikke er et hvilket som helst "Internet-eventyr":

- Det er en solid bedrift som kommer til å gjøre i underkant av 100 millioner norske kroner i omsetning i år og som forventer 150-170 millioner kroner neste år, med god profitt, skriver han.

Brøndmo vil med andre ord følge sin egen filosofi som han har bygget opp i e-markedsføringsselskapet: lojalitet.

- Nå gjelder det å holde på kundene man har, og dette er Post's spesialitet, skriver han videre. Gjennom en egenutviklet teknologi (PostDirect) vil han få Post (som idag heter Email Marketing Group) sine kunder til å holde på sine kunder.

- Vi hoster idag databaser og en e-post løsning som brukes av våre kunder til å kommunisere med sine over 40 millioner kunder, det vil si rundt ti ganger Norges befolkning. Ser man bort fra dotcom-kundene som forsvant, har vi faktisk hatt en god vekst de siste 12 månedene. Foruten kundene består Post i dag av en solid kultur, 77 mennesker, et ordentlig bra servicetilbud og kjempeteknologi. Kjøpesummen er lav, og mulighetene for bedriften meget gode. Dersom jeg kan få til oppkjøpet, er dette en "no-brainer", hevder han i e-posten han har sendt digi.no.

Oppkjøpet til Brøndmo vil være i boks hvis han vinner en eventuell budkamp og at kjøpet godkjennes av Netcentives bobestyrer. Det kan avgjøres i løpet av neste måned.

Til toppen