Nordmann gir svenskene tog-TV

Sammen med det svenske digital-TVselskapet Teracom skal Provida-gründer Jo Arnstad levere TV-sendinger til svenske togpassasjerer gjennom selskapet Travel Vision. Neste stopp er Norge

Travel Vision ble startet i 1997 og forretningsideen var å tilby mobile kommunikasjonsmidler (tog, buss, båt) spesialtilpassede informasjonsprogrammer overført via DAB-nettet (det digitale radionettet).

Tre år etter har selskapet fått sin første store kontrakt med det svenske Arlanda Express, flybanen til og fra Stockholm. Travel Vision skal levere og distribuere et TV-program som blant annet består av nyheter, underholdning og værmeldinger til flatskjermer plassert rundt i togene.

- Vi har en redaksjon i Stockholm som hele tiden oppdaterer innholdet i sendingene. Disse sendingene vil hovedsakelig bestå av innenriks-, utenriks- og sportsnyheter som så blir oppdatert tre ganger daglig, sier selskapets daglige leder, Hans Petter Semmelmann, til digi.no.

GPS (Global Positioning System) blir brukt for å finne ut hvor toget er, og ut fra disse opplysningene vil man så skreddersy innholdet i tjenestene.

- Man kan eksempelvis sende utenriksstoff når toget er på vei ut til flyplassen, og innenrikssaker når toget er på vei fra flyplassen, sier Hans-Petter Semmelmann til digi.no.

Bak selskapet står Jo Arnstad, tidligere gründer og daglig leder i det norske programvareselskapet Provida, og det svenske kommunikasjonsfirmaet Teracom som har gitt svenskene bakkebasert digital-TV. De eier 50 prosent hver.

Semmelmann opplyser at Travel Vision hadde kontorer i Oslo helt frem til begynnelsen av 2000. Men etter at de fikk sin første kontrakt med Arlanda Expressen, har de besluttet å sende hele staben til Stockholm.

- Vi jobber fortsatt med å skaffe kontrakter i det norske markedet, og vil åpne redaksjon i Norge når kontraktene er i havn, sier Semmelmann.

Til toppen