Nordmann leder digital-TV i Sverige

Det norske kommunikasjonsselskapet SatNet, som satser på lukkede digitale TV-sendinger til data- og telekomforhandlere, har etter ni måneder nådd 90 prosent av markedet. Nå etableres et søsterselskap i Sverige, hvor Morten Aass blir sjef.

Øyvind Lundgreen, salgs- og markedsdirektør i kommunikasjonsselskapet SatNet, forteller i et intervju med digi.no at han er positivt overrasket over hvor raskt Ingram Micros lukkede digitale TV-sendinger har oppnådd høy seerprosent. Ingram Micro TV lager digitale TV innslag til data- og telekomforhandlere i Norge.

I slutten av forrige måned var omlag 80 prosent av de 700 bedriftene som kan ta inn TV-sendingene trofaste seere. Det vises i snitt 10 -12 sendinger i uka, en halvtimes innslag hver gang. Lundgreen opplyser at det er mellom 4 og 5 seere i gjennomsnitt per mottakerenhet. Det betyr at hver sending har mellom 2000 og 3000 seere.

- Det har vært stabilt, og gått raskt oppover siden første sending gikk av stabelen 3. mars i år, sier Lundgreen.

- I tillegg har vi en 100 prosent segmentert målgruppe. Forventningene våre var at vil skulle nå ut til 1000 forhandlere i løpet av året. Det tror jeg vi kan nå, men allerede i dag representerer de forhandlerne som kan ta inn sendingene nesten 90 prosent av markedet.

Det som har tatt lengre tid enn forventet, er tillatelsen til å sette opp parabolantenner.

Når de siste ti prosentene av markedet er nådd, satses det for fullt på nye kundegrupper og forretningsområder. Det har vært jobbet parallelt med dette, blant annet dreier det seg om web-TV, digital-TV og ulike web-løsninger.

Nå etableres et søsterselskap til SatNet i Sverige, og Morten Aas starter som leder for søsterselskapet på mandag. Aas forlater toppjobben i det svenske produksjonsselskapet Wegelius, for å satse på lukkede digitale sendinger.

Det svenske bladet Resumé skriver at Sat Net i Sverige kommer til å ha fire ansatte til å begynne med, men at det ifølge Aass vil ekspandere raskt. Også her skal selskapet jobbe med web-TV rettet mot bedrifter og bransjer.

- Jobbskiftet innebærer at jeg forlater den tradisjonelle TV-bransjen, og det blir spennende å jobbe med business-TV, sier Aass til Resumé.

Til toppen