Nordmenn elsker «Klikk & Klag»

Nordmenn har fått øynene opp for den interaktive klagemuligheten hos Forbrukerrådet.

I tråd med Forbrukerrådets satsning på hjelp til selvhjelp, ble nett-tjenesten «Klikk & Klag» lansert på rådets internettportal i 2003. Dette er en interaktiv klageveileder, hvor forbrukerne får hjelp til å løse sin egen klagesak.

Mens det i 2004 var gjennomsnittlig 65 000 unike brukere per måned, er de tilsvarende tallene for 2005 hele 96 000 brukere i snitt hver måned. November ble toppmåneden med 124 000 unike brukere.

Det har vært en særlig stor økning i tallet på henvendelser om internettjenester.

– Denne kategorien har gått fra 16. til 8. plass med 2 758 klaget til Forbrukerrådet mot 1 632 i 2004, forteller Forbrukerrådets direktør Erik Lund-Isaksen.

Det er biler som er på klagetoppen. I fjor kom det 10 638 henvendelser om bil – mot 8 803 i hele 2004.

Mobiltelefoner gikk fra 3. til 2. plass på statistikken: 5 615 henvendte seg til Forbrukerrådet om mobiler i 2005.

Det har også vært en sterk økning i tallet på henvendelser på PC, Mac og datautstyr.

Her er tallene for henvendelser i fjor – sortert etter kategori. Tallene for hele fjoråret er i parentes:

  1. Biler 10 638 (8 803)
  2. Mobiltelefoner mv 5 615 (5 472)
  3. Leie/utleie av bolig 5 430 (5 647)
  4. PC, Mac, datautstyr (maskinvare) 4 768 (3 326)
  5. Markedsføring 4 628 (5 319)
  6. Selveierbolig 3 249 (3 147)
  7. Møbler 3 196 (2 688)
  8. Internett 2 758 (1 632)
  9. Fasttelefoni 2 754 (2 587)
  10. TV, video, videokassetter 2 693 (2 052)
Til toppen