Nordmenn elsker Microsoft Messenger

Bruken av lynmeldinger vokser fremdeles ekstremt i Norge - til glede for Microsoft.

Lynmeldinger (instant messaging) har allerede blitt en veldig populær kommunikasjonsform i Norge.

I USA og en del andre land har brukerne spredd seg over mange systemer - til tross for at lynmeldingsklienter i utgangspunktet bare lar deg kommunisere med brukere som har samme program. (Gaim og andre alternativer løser dette).

Her i Norge har brukerne samlet seg nesten helt rundt Microsoft Messenger og i juni i fjor kunne Microsoft fortelle at over en million nordmenn hadde skaffet seg en Messenger-konto.

digi.no tok kontakt med Microsoft for å sjekk utviklingen og fikk presentert overraskende tall. Til tross for sin høye markedspenetrasjon, har Microsoft løftet antall bruker med litt over 50 prosent. En uke gamle tall viser nå at Microsoft Messenger har 1.516.000 norske brukere.

Dette har skjedd uten noen vanlig markedsføring, Microsoft vinner med sin vanlige taktikk - at Messenger følger med i Windows. Trolig får de også god hjelp av snøball-effekten. Når de fleste av dine kontakter har valgt Messenger, skal det mye til for å velge et annet og ikke-kompatibelt system, for eksempel Yahoo. Messenger finnes i en gammel, men fungerende versjon for Mac.

Tall fra TNS Gallups faste internett-undersøkelse viser at Microsoft har en 96 prosents markedsandel i Norge. Yahoo, AOL, Google og pioneeren ICQ er nesten ikke i bruk i Norge.

Undersøkelsen viser også at Messenger primært brukes hjemme, men at rundt en fjerdedel av brukerne også har Messenger på sin jobb-PC. Messenger installert på en jobb-PC brukes både til privat og arbeidsrelatert kommunikasjon, viser tallene.

Til toppen