Nordmenn hekta på bredbåndstelefoni

Når nordmenn først har prøvd bredbåndstelefoni, blir de hekta og anbefaler det videre, viser en fersk undersøkelse.

En brukerundersøkelse utført av TNS Gallup på vegne av Post- og teletilsynet (PT), viser at hele 82 prosent av alle som bruker bredbåndstelefoni, er så fornøyde at de vil anbefale tjenesten til venner og kjente.

Enda flere - 84 prosent - mener at installeringen av bredbåndstelefoni var enkelt eller svært enkelt.

Så godt som alle som skaffer seg bredbåndstelefoni sier opp fasttelefonabonnement (89 prosent). Bare 25 prosent av de spurte valgte operatør på grunn av pris, men 53 prosent valgte bredbåndstelefoni generelt nettopp på grunn av prisen.

PT spår nå en kraftig vekst framover. Det gjør også telekomanalytiker Tore Aarønæs, som mener av vi innen året vil ha 200.000 bredbåndstelefonikunder.

    Les også:

IP-telefoniselskapet Telio, som var først, ute forventer å ha halvparten av disse.

Post- og teletilsynet slår fast at bredbåndstelefoni er billigere enn tradisjonell fasttelefoni, men kvaliteten er fremdeles ikke like god. 35 prosent av de som har prøvd den nye teknologien, har opplevd dårligere samtalekvalitet i perioder.

Spesielt peker brukerne på til dels lange oppkoblingstider, opp mot 15 sekunder.

PT sier de er fornøyd med bransjen, og forteller at 70.000 nordmenn nå ringer over bredbåndet.

Til toppen