Nordmenn kjøper oftest dyre mobiler

En skandinavisk undersøkelse viser at norske mobilkunder bruker mest penger når de kjøper mobil.

Norge må være et drømmemarket for mobilprodusentene. Ifølge en undersøkelse gjort av Synovate på vegne av Telenor i Norge, Sverige og Danmark, er det de norske mobilkundene som i snitt bruker mest penger på å kjøpe selve mobilen.

Det er selvfølgelig de dyreste modellene mobilprodusentene har best fortjeneste på.

Mens en nordmann i gjennomsnitt bruker 1868 norske kroner, bruker en svenske tilsvarende 1762 norske kroner, mens danskene ikke bruker mer enn 1247 norske kroner på en ny mobil.

Hele 53 prosent av nordmennene har en avansert mobil, noe som i undersøkelsen er definert som en mobil med støtte for mobilt bredbånd, minimum 3,2 megapikslers kamera og «tilstrekkelig stor skjerm».

I Sverige og Danmark er den tilsvarende andelen henholdsvis 11 og 34 prosent.

- Nordmenn elsker det meste innen ny teknologi og utstyr, og mobiltelefoner er et glimrende eksempel i så måte, sier Svein Henning Kirkeng, leder for privatmarkedet i Telenor Norge, i en pressemelding.

Nordmenn er spesielt opptatt av at mobilen skal ha kamera. I Danmark legger man mest vekt på at mobilen er enkel å bruke, mens svenskene prioriterer muligheten til å høre på musikk.

Nordmenn foretrekker mobiler med tradisjonell «candy bar»-design, det vil si med åpent tastatur. Spesielt svenskene skal være mer åpne for å ta i bruk mobiler med andre typer dekselløsninger.

Til tross for at mange er opptatt av ny funksjonalitet, oppgir skandinavene at de først og fremst bytter til ny mobil fordi den gamle er ødelagt eller mistet. I så måte er kanskje nordmennene og danskene mer uforsiktige av seg enn svenskene, siden mobilbrukere i Norge og Danmark i snitt bytter ut mobilen etter 22 måneder, mens svenskene i snitt beholder mobilen i 31 måneder.

Samtidig virker det som om nordmenn og dansker er mer bevisste på valget av mobil enn svenskene. 2 av 3 nordmenn og dansker hadde bestemt seg for merke og modell før de kjøpte mobil, mot bare hver tredje svenske mobilkunde.

Undersøkelsen er basert på svar fra 500 ferske mobilkjøpere i hvert av de tre landene.

Til toppen