Nordmenn med fisk i nettportalene

Nettbaserte tjenester for den voksende fiskeribransjen kommer for fullt. Nå vil norske fiskeportaler etablere seg i Europa for å ta del i et kraftig voksende marked.

Norge er en viktig aktør innenfor fisk og havbruk internasjonalt. En viktig del av eksportinntektene kommer nettopp fra fisk og havprodukter. Dette er ikke uten grunn Norges nest største inntektskilde etter olje og gass. Nå vil stadig flere aktører komme på banen for å ta fisken opp i nettet.

En av aktørene som har holdt på lengst er den Bodø-baserte tjenesten IntraFish, som leverer nyheter og andre tjenester til denne sektoren. Selskapet begynnte egentlig som en faksavis for havbruksnæringen, særlig med tanke på opprett. Men faksavisen har utviklet seg til å bli en av de største aktørene for fiskeri-informasjon på nettet.

Selskapet er eid av blant andre A-pressen, som sitter med største eierpost på omkring 43 prosent, samt Møller-selskapet Katalysator. Også den gamle fiskerminsteren Jan Henry T. Olsen er involvert som styreformann og aksjonær.

Foruten å skrive nyheter for bransjen har IntraFish fått fingrene i andre nettbaserte-tjenester i sektoren. Selskapet har en handelsplass som skal utvides, i tråd med god gammel business-to-business tankegang. Planen er å bli en viktig kanal for kjøp og salg av fisk over nettet. Men det stopper ikke der.

- Vi har en ganske sterk stillingsbase, samt en markedsplass for kjøp og salg av fisk og utstyr. Dette er noe vi kommer til å satse på fremover, sier ansvarlig redaktør av IntraFish,Knut Erik Olsen til digi.no.

På sikt har IntraFish et europeisk fokus: - Vi ser at de amerikanske tjenestene rører på seg. Disse har mye penger, men slåss for tiden mest med seg selv i sine hjemmemarkeder. Det er helt klart et mål for oss å komme inn i det viktige europeiske markedet, sier Olsen.

Han mener det blir kritisk for dem å komme før amerikanerne til dette markedet, siden de har langt mer kapital og ressurser enn det spillerne fra Norge har.

IntraFish har allerede etablert seg med kontor i Irland, hvor tjenesten for de britiske øyer bygges opp.

Et annet selskap som snart lanserer sine tjenester inn på fiskeriområdet er Mainfish, basert for tiden på Andøya. Daglig leder i selskapet, Geir Lerbukt, sier til digi.no at Mainfish skal bli den ledende portalen for fiskerinæringen i Norge, med katalogtjeneste over bedrifter og leverandører, nyheter, markedsinformasjon, aktivitetskalender og lenkeguide.

- Initiativet til Mainfish kommer fra en konferanse på Andøya i regi av Statens Nærings og Distriktsutviklingsfond. Bakgrunnen for møtet var hvordan man skulle stimulere til verdiskapning og arbeidsplasser ved å knytte kunnskap og kapital sammen, sier Lerbukt.

Tjenesten skal offisielt lanseres på fiskerimessen i Trondheim denne uken, nærmere bestemt 10. august.

Også andre initiativer er under oppseiling til denne fiskerimessa. Et av eksemplene digi.no kjenner til er en markedsplass for kjøp og salg av fisk i det europeiske markedet. Handelsplassen skal lanseres innen kort tid og har etter det digi.no erfarer røtter i fiskerinæringen.

Til toppen