Nordmenn mest nysgjerrig på e-handel

Norge har avansert fra 12. til 4. plass på to år i en internasjonal undersøkelse om e-modenhet.

En undersøkelse utført av analyseselskapet Economist Intelligence Unit viser at de nordiske selskapene gjør det skarpt på Internett. Bare Storbritannia topper Norden.

Danskene er i teten og har slått Sverige som nå er på tredje plass. Finnene havnet på femte plass, mens Norge som var på 12. plass i 2002 og syvende plass i fjor nå gjorde seg fortjent til en fjerde plass.

Rapporten er delt inn i seks ulike områder, der Norge leder innenfor "consumer & business adoption". Dette betyr at nordmenn er innovative og raske til å ta i bruk ny teknologi innen e-handel og elektronisk forretningsutvikling.

Norge leder også an i tilgang til teknologi og bruk av smalt bredbånd som ADSL, men en sinke på anvendelse av større båndbredde fra 10 mbt/s.

Visjoner fra myndighetenes side kommer langt ned på listen. Det samme gjelder statlig finansiell støtte til internett-infrastruktur. Vi kan heller ikke slå oss på brystet over teknisk kompetanse, som faktisk har forverret seg det siste året, framgår det av Economist-analysen.

Rapporten viser at tlgangen til kvalifisert arbeidskraft i Norge er det mest kritiske.

Til toppen