Nordmenn vil ha .no i sin virksomhet

Norske virksomheter vurderer .no-adresse som viktigst ved profilering av virksomheten, viser ferske tall.

Domenenavnet .no får gode skussmål fra deltagere i Norids undersøkelse, som er registreringsenheten for .no.

For første gang har Norid kartlagt hvilke toppnivådomener som er mest utbredt i Norge, og hvordan norske virksomheter og befolkningen generelt ser på .no og andre toppnivådomener.

Undersøkelsen

viser at .no oppfattes som det mest kjente toppnivådomenet i det norske markedet, og som et domene der sjansen er stor for at domenenavnet går til riktig adressat. Videre bekrefter undersøkelsen at det er bred støtte for det regelverket som er valgt for .no, og at registreringsordningen oppfattes som veldrevet.

86 prosent av norske virksomheter har et domenenavn, og nesten alle disse har et .no-domene. En del har i tillegg også domener under .com og andre toppnivådomener. De klart fleste vurderer .no-adressen som viktigst ved profilering av virksomheten. Dette gjelder i særlig grad virksomheter som bare opererer i Norge.

- Det er tydelig at .no betraktes som et naturlig førstevalg for norske virksomheter. .no gir et signal om tilhørighet i Norge, i tillegg til at det knyttes til kvaliteter som ryddighet og teknisk kvalitet, kommenterer Hilde Thunem, daglig leder i Norid.

Undersøkelsen er gjennomført av Statskonsult og Norstat på oppdrag fra Norid. 500 virksomheter (registrerte organisasjoner) og 1046 privatpersoner er intervjuet. Datainnsamlingen ble gjennomført i februar 2006.

Til toppen