FORBRUKERTEKNOLOGI

Nordmenn vil ha online-service på PCen

Muligheten for å yte support over telefon og bredbånd åpner en ny nisje.

HjemmePC-ordningen er i ferd med å miste sin verdi. Både i form av skattefordeler og sterkere konkurranse på support fra private bedrifter.

Samtidig øker behovet for å få hjelp til å fikse PCen. En familie på fire personer kan ha både fire og fem PCer som krever sitt.

Det dukker stadig opp nye bedrifter, der formålet er å hjelpe privatpersoner med PC-problemer. PCen kan enten fikses over telefonen og nettet, eller at PCen blir hentet og brakt til verksted.

Både Stayonline.no, Telenors Support 24 og PC-asssistanse tilbyr privatpersoner brukerstøtte. PC-problemene kan løses under samtale med hjelpen mens man selv sitter og ser på skjermen.

Aftenposten skriver i dag om et nytt selskap, Supportdesk.no. Kunden kan ta direkte kontakt over datamaskinen med fjernstyring og hjelpen fikser problemet over nettet. Tjenesten koster 279 kroner for en halvtime og 489 kroner for en time.

En helsesjekk med feildiagnose av PCen koster 249 kroner.

Utfordringen er selvsagt at maskinene ikke kan ha alvorlig feil før fjernhjelp ikke vil kunne fungere. Maskinen må starte og bredbåndslinjen må fungere.

PC-assisatanse på sin side kommer hjem til brukeren og henter maskinen til sitt verksted. Denne tjenesten tilbyr fysisk reperasjon av maskinen og koster fra 350 kroner med tillegg av kjøregodtgjørelse.

Hos Telenors Support 24 koster koster det å bruke tjenesten. Minuttprisen er 25 kroner og 75 øre i minuttet, eller 1125 kroner i timen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.