Nordskar føler seg medskyldig

Gründer og hovedaksjonær i "gamle" New Media Science, Nils Petter Nordskar, mener det nyfusjonerte selskapet må bli mye proffere på å styre prosjektene sine. Han gir seg selv, styret og den daglige ledelsen i selskapet skylden for det dårlige fjorårsresultatet og har stor tro på kremmerånden til Bente Sollid.

Nils Petter Nordskar, som sammen med blant andre Jostein Svendsen dro i gang New Media Science (NMS) i 1995, er ikke i tvil om at det går an å reise kjerringa etter det magre fjoråret.

Årsresultatet for det sammenslåtte konsernet New Media Science var på minus 4,5 millioner kroner i 1998.

Nordskar var en sentral skikkelse de første par årene i New Media Science, før han i det siste har konsentrert seg fullt og helt om reklamebyrået Virtual Garden der NMS eier 18 prosent.

Nordskar hadde en eierandel på rundt 18 prosent i "gamle" NMS og blir med videre som investor i det nye selskapet.

- Både det gamle styret og det nye styret og Erling ( tidligere adminstrerende direktør Maartmann-Moe - red.anm) og jeg er medskyldige for at det ble så dårlige resultater i fjor, sier han til digi.no.

Nordskar mener at det har blitt gjort feilgrep på ledernivå i bedriften:

- Jeg tror at det ble gjort en del strategiske feil med satsing på produktområder. Det er riktigere å fokusere på NMS' styrke som er konsulentvirksomheten. Småselskapene som man prøvde å dra opp parallelt ble opprettet veldig tidlig. Noen av dem ble dannet i min tid og var bittesmå engasjement den gangen, sier han.

- Mye av det som svekket resultatet i fjor, var den fokusen noen av sidesporene krevde. Det gjaldt både rådgivingsselskapet Media Online, som i dag er lagt ned, og spillselskapet EyeOne som har vært tungt å dra i gang, sier han og mener at også data-aksess-selskapet Medianett (der NMS eier 30 prosent og Norkring 70 prosent) uansett vil ta tid å få i gang finansielt.

Det er kun selskapene EyeOne, Medieguiden, Medianett og Virtual Garden som NMS fortsatt har eierinteresser i.

Da intensjonsavtalen om fusjon mellom NMS og Digital Hverdag ble undertegnet i overgangen september/oktober i fjor, sa Nordskar til digi.no at det var to av de beste selskapene i bransjen som nå slo seg sammen. "De har festet grepet i markedet ved å levere kvalitet og hente inn penger. Begge er overskuddsbedrifter," sa han da.

- Jeg ble like overrasket som Bente over at resultatet ikke ble så godt i 1998, sier Nordskar nå.

- Vi rotet det til med disse spesialområdene våre. Men samtidig har det vært et ungt selskap med unge mennesker som til dels har manglet prosjektstyring. Nå trenger vi fokus på å gå i pluss, sier han og hevder at Bente Sollid er akkurat rette person for å greie den jobben.

Sollid er webgründer fra Digital Hverdag og overtok styringen i selskapet etter fusjonen, mens tidligere NMS-sjef Erling Maartmann-Moe har blitt direktør for forretningsutvikling.

- Ved å få inn Digital Hverdag, har New Media Science kommet styrket ut av situasjonen. Bente Sollid er en kremmer fra Vestlandet, og jeg tror at det er bra timing å få hennes kremmerinstinkt inn i systemet, sier han.

Hvis NMS skal tjene penger i fremtiden, må de bli proffere å styre prosjektene og overvåke den tekniske siden av driften, er rådet fra Nordskar.

- Ledelsen må henge over de ansatte som klegger i produksjonsprosessen, sier han.

Nordskar synes at NMS etter hvert har blitt mer teknisk rettet og fått mindre kommunikasjonsfokus siden han jobbet der i 1995/96.

- I fremtiden kommer det til å bli et tydeligere skille mellom webselskaper som innehar idéer, konseptkunnskap og formgiving kontra de som har kompetanse på teknikk, produksjon og programmering, sier han, og mener at NMS i dag har én fot plantet i hver leir.

Han har en ganske klar formening om hvorfor NMS finansielt gikk bra fra dag én i 1995 fram til 1997.

- I begynnelsen var det et ekstremt lavt lønnsnivå. De ansatte jobbet dobbelt for halv pris, sier han.

Til toppen