Ved middels bruk, er mobilen billigere i Norge enn i noe annet OECD-land. Legg merke til hvordan amerikanerne har det. (Bilde: Post- og teletilsynet)

Norge er billigst på mobilbruk

Prisfallet er sterkere i Norge enn i andre OECD-land, sier Post- og teletilsynet.

Post- og teletilsynet (PT) har i dag publisert en ny utgave av sin «ekomstatistikk»: Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester 1. halvår 2010 (pdf, 60 sider).

Tilsynet konstaterer at prisene for mobil og bredbånd fortsetter å falle, men at økt bruk mer enn kompenserer for prisfallet. Den samlede omsetningen i disse markedene er 2,5 prosent større enn for ett år siden.

– Dette viser endring og fortsatt vekst i et modent ekommarked. Kundenes bruksmønster er i klar endring fra kun tale og meldinger, over til økt databruk, særlig via mobile tjenester, sier PTs direktør Willy Jensen.

Rapportens sammenlikninger av utviklingen i Norge og andre OECD-land viser at med middels forbruk, er Norge det billigste landet å bruke mobil i (se grafen ovenfor).

Når det gjelder lavt og høyt forbruk, er Norge på tredje plass. Vi er bare slått av Danmark og Finland for utgifter til lavt forbruk, og av Danmark og Nederland for utgifter til høyt forbruk.

Med middels forbruk er mobilen over dobbelt så dyr i Tyskland som i Norge, tre ganger så dyr i Frankrike og Italia, over fire ganger så dyr i Canada, og over fem ganger så dyr i USA.

Mobilprisene har stort sett falt siden i fjor, særlig i land som er spesielt hardt rammet av den økonomiske krisen, som Island, Hellas og Spania. De eneste landene der prisene har økt betydelig, er Sverige og Sveits.

En langsiktig tendens i Norge, er at samtidig som vi sitter stadig mindre i telefon, går stadig flere av samtalene over mobil.

Vi prater stadig mindre i telefon, men når vi gjør det, skjer det helst på mobil. Grafen viser samtaletrafikk i Norge siden 2001.
Vi prater stadig mindre i telefon, men når vi gjør det, skjer det helst på mobil. Grafen viser samtaletrafikk i Norge siden 2001. Bilde: Post- og teletilsynet

Nytt med denne undersøkelsen, er at tallet på sendte tekstmeldinger faller for første gang. For et år siden var gjennomsnittet 112 meldinger per abonnent per måned, nå er det 105 meldinger per abonnent per måned.

– [Det betyr] 82 millioner færre SMS-meldinger enn i første halvår 2009. Nedgangen utgjør om lag 50 millioner kroner, slår Jensen fast. – Mest sannsynlig henger dette sammen med nye kommunikasjonsformer og sosiale medier som Twitter og Facebook.

Til toppen