Norge kan tvinge iTunes til endring

Forbrukerombudet har makt til å endre Apples musikkbutikk, selv om den er basert i Luxemburg.

Forbrukerrådet mener Apples iTunes Music Store bryter norsk lov og har sendt klage til Forbrukerombudet.

Forbrukerrådet reagerer på at Apple fraskriver seg ansvar for virus og andre skader og forbeholder seg retten til å endre vilkår for musikk som allerede er kjøpt. Forbrukerrådet mener også Apple driver geografisk prisdiskriminering og at det er urimelig at musikken man kjøper er beskyttet av en kopibeskyttelsesteknologi som gjør at musikken ikke uten videre kan spilles av på andre produsenters MP3-spillere.

    Les også:

Apple opplyser i vilkårene at nettbutikken holder til i Luxemburg, og at engelsk lovgiving gjelder. Men er dette egentlig en vanntett argumentasjon?

- Nei. Så lenge det er markedsføring på norsk rettet mot norske kunder kan det vurderes etter norsk lov og markedsføringslov. De kan ikke si at det er Luxemburgsk rett som gjelder, sier Frode Elton Haug, rådgiver i Forbrukerombudet, som nylig mottok klagen fra Forbrukerrådet.

Men TV3 bryter norske reklameregler for TV selv om de tydelig er rettet mot Norge?

- Det er spesielle TV-direktiver som sier det er loven i landet der kanalen er etablert som gjelder. TV3 kan derfor sende reklame rettet mot barn, så lenge de følger engelske regler, sier han.

Det er andre regler for TV enn internett. Men spørsmålet er likevel om det norske Forbrukerombudet kan endre vilkårene til en global musikkbutikk som styres fra Luxemburg. Kan Norge få særregler?

- Det er akkurat det som skjer i saken med lavprisselskapet Ryanair og deres vilkår, svarer Haug.

I den saken deltok de andre Nordiske forbrukerombudene, og hvis saken mot iTunes tas opp av Forbrukerombudet, vil det være aktuelt å kontakte andre forbrukermyndigheter, sier Haug. Men foreløpig er klagen bare så vidt mottatt. Det må først vurderes om den skal tas opp.

Skulle Forbrukerombudet komme til den konklusjon at noe er urimelig, vil de først ta kontakt med Apple for å få til en dialog om en løsning, og siden kan det bli aktuelt å formulere et vedtak. Hvis slike vedtak brytes vanker det bøter.

I saker som haster er det ofte Forbrukerombudet som tar beslutninger, mens det i prinsippsaker, som dette trolig vil regnes som, er Markedsrådet som vanligvis fatter vedtak. Markedsrådet har da samme handlingsrom som Forbrukerombudet.

Å få endret avtalene mellom kundene og iTunes Music Store kan trolig ganske enkelt endres og tilpasses norsk lov. Men ett punkt i klagen kan bli skikkelig vrient. Apples DRM-teknologi Fairplay låser nemlig musikk kjøpt i iTunes Music Store til Apples egne iPod-spillere. Med noen få unntak nekter Apple å gi andre produsenter av musikkavspillere lov til å støtte denne teknologien.

Å få endret dette punktet kan neppe gjøres bare for Norge. Apple kommer neppe til å godta at de skal selge musikk i andre formater her til lands enn ellers, og virker lite villige til å dele Fairplay med andre.

- Det er ingen enkle svar på DRM-sprøsmålet, sier Haug.

DRM innebærer en form for brukerbegrensing, og saken har tidligere vært oppe uten å bli behandlet direkte.

- Vi har hatt runder med plateselskapene og IFPI om merking av CD-er med kopisperre, men vi har foreløpig ikke tatt stilling til om kopisperrene er urimelig, bare om det er tydelig merket så forbrukerne vet hva de kjøper. Om vi skal snu på flisa og gå nærmere inn i om dette er urimelig får vi se på, sier Haug.

Til toppen