BEDRIFTSTEKNOLOGI

Norge mot strømmen i TV kontra Internett

I andre land dankes TV ut av bredbånd, men i Norge vokser alle medier.

Amerikansk-britiske Strategy Analytics har undersøkt medievanene til bredbåndskunder i syv land. 56 prosent av de spurte sier de har kuttet dramatisk ned på TV-tittingen etter at de ble bredbåndsbrukere.

Den britiske rapporten konkluderer med at høyhastighet trippelnett, det vil si Internett, telefoni og video (med både tv og videotjenester) vil få en stadig større betydning i mediemarkedet. (Se artikkelen Ungdom bytter ut TV med bredbånd.)

Foreløpig er Norge ikke berørt av denne trenden. Tvert imot viser 2003-statistikken økt TV-seing, forteller forskningsleder Knut-Arne Futsæter i TNS Gallup til digi.no.

– Nordmenn har aldri brukt så mye tid på TV-seing som i 2003, men det er ingen tvil om at Internett er den raskest voksende mediekanalen, sier Futsæter.

Dermed viser rapporten at nordmenn bruker mer tid på medier totalt sett. Også avislesing har det blitt mer av. Futsæter presiserer at det er Internett som er den kanalen som har vokst sterkest de siste årene.

Rapporten fra TV-meter Panelet viser at vi i 2003 brukte daglig 164 minutter til å se på TV, hvorav 66 minutter på NRK1, 48 på TV2, 17 på TVNorge, 10 på TV3, 6 på NRK2.

Erfaringen til bredbåndsleverandøren Lyse Tele, Norges foreløpig eneste leverandør av høyhastighets trippelnett, viser at det ligger et enormt potensial i å tilby TV-programmer som video på forespørsel over bredbånd. Lyse Tele har bygget ut et fiberoptisk nett i Rogaland som gir høyhastighets Internett med opptil 10 Mb/s begge veier. I tillegg til de tre grunnleggende tjenestene – 40 kanalers digital TV med DVD kvalitet, telefoni med gratis tellerskritt lokalt, og Internett – utvider Lyse Tele med «video on demand» i form av tilgang til filmer og tidligere sendte TV-programmer.

– Vi kjøpte blant annet rettighetene til The Julekalender, og responsen var overveldende. Faktisk måtte vi sette inn en ekstra server før jul på grunn av den store interessen, forteller administrerende direktør Toril Nag i Lyse Tele til digi.no.

Nag forteller at Lyse Tele nå er i dialog med en rekke TV-kanaler og rettighetsinnehavere på film for leveranse av et bredere tilbud til publikum. Det er spesielt serier, nyheter, værmelding og aktualitetsprogrammer som har vist seg å være interessante.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.