Norge nest best på offentlig nettbruk

Bare Sverige er bedre enn norske myndigheter til å gi sine innbyggere tilgang til informasjon og tjenester over Internett.

Det er nye tall fra London-baserte Taylor Nelson Sofres som slår fast dette. I undersøkelsen heter det at antallet innbyggere som har tilgang til offentlig informasjon og tjenester over Internett har økt med 15 prosent i løpet av de siste tolv månedene.

Ifølge Taylor Nelson Sofres har nå 30 prosent av innbyggerne i de 31 landene undersøkelsen The Government Online (GO) omfatter virtuell tilgang til en eller annen form av offentlig informasjon eller tjenester, mot 26 prosent på samme tid i fjor.

GO-rapporten er utarbeidet etter intervjuer med 28.952 mennesker i perioden juli-september i år, og landene som er med i undersøkelsen er Australia, Canada, Tsjekkia, Danmark, Estland, Færøyene, Finland, Frankrike, Hongkong, India, Irland, Italia, Japan, Latvia, Litauen, Malaysia, Nederland, New Zealand, Norge, Polen, Singapore, Slovakia, Spania, Storbritannia, Sverige, Sør-Korea, Taiwan, Tyrkia, Tyskland, Ungarn og USA.

Ikke uventet kommer Sverige (57 prosent) best ut i undersøkelsen, fulgt av Norge (56), Singapore og Danmark (53).

Enkelte land har betydelig større økning enn andre, fremfor alt Australia der økningen på ett år har vært fra 31 til 46 prosent, og Tyrkia med en økning fra tre til 13 prosent.

En annen interessant trend i undersøkelsen er at stadig flere nettbrukere synes mer komfortable enn før med å legge igjen kredittkortopplysninger online. Mens 14 prosent av deltakerne i undersøkelsen i fjor uttalte at de følte seg sikre med å legge igjen kredittkort- eller bankopplysninger på nettet i fjor, svarer 23 prosent ja på samme spørsmål i år - en økning på 64 prosent.

En oppsummering av undersøkelsen kan lastes ned fra denne nettsiden.

Til toppen