Norge på europeisk topp i bredbåndsbruk

Vel 517.000 norske husstander – eller vel 23,3 prosent – bruker nå bredbånd. Dette plasserer Norge på topp i Europa.

– Dette er et svært hyggelig tall, og viser at myndighetenes markedsstrategi for utbygging av bredbånd er den riktige. Telenor har vært en viktig pådriver, og har gått inn i utbyggingen i akkurat riktig tid, sa Willy Jensen, sjefen for Post- og Teletilsynet (PT), da han mandag presenterte det norske telemarkedet første halvår 2004.

Mobiltelefontrafikken fortsetter å øke, og har i omsetning passert fasttelefonomsetningen. Den samlete omsetning første halvår var på 14 milliarder kroner mot 13,4 milliarder i de første seks månedene i fjor. Nesten hver innbygger – 96 av 100 – har mobiltelefon, mot 88 av 100 første halvår 2003.

– Mobiltelefonen brukes stadig mer, men inntekten per kunde går litt ned på grunn av at prisene også går litt ned, sa Jensen.

Telenors og Tele2s markedsandeler i fasttelefoni går litt ned til fordel for de mindre aktører; den samme utvikling ses for Telenor og NetCom når det gjelder mobiltelefoni, og Telenor, NextGenTel og UPC taper for mindre aktører i bredbåndmarkedet som Tele2, BlueCom og Tiscali.

– Men her har man sett at Telenor har kjøpt Tiscali, og BlueCom er gått til operatøren Catch, bemerker Jensen.

Siden i fjor ligger ikke Norge lenger i det internasjonale tetsjiktet når det gjelder takster for mobil og fastnett, og befinner seg på plassene oppunder ti. En årsak er at teleprisene har gått mer ned i de landene vi sammenligner oss med enn i Norge, og at prisstatistikkgrunnlaget som PT har brukt, har endret seg det siste halvannet år, sier PT-sjef Willy Jensen.

Til toppen