Norge på topp i bruk av Messenger

Bruken av Microsoft Messenger øker i rakettempo og Norge ligger helt på toppen.

Portalsjef for MSN Microsoft i Norge, Helge Birkelund forteller til digi.no at Norge innen årsskiftet kan ha en million brukere av hurtigmeldingstjenesten, MSN Messanger.

- Det er iallefall et helt klart og realistisk mål innen juni til neste år, sier han.

I oktober vil Norge passere 900.000 MSN-brukere. Til sammenligning har Sverige 1,8 millioner brukere og Danmark 980.000. Ifølge Birkelund er det Norge, Sverige, Sør-Korea og Nederland som ligger høyest på MSN-bruk og antall venner målt opp mot de 40 landene Microsoft har MSN-kontorer.

Microsoft jobber også med en ny versjon av Messenger. Antall kontakter i en messenger-klient har i dag en begrensning på 150 kontakter, som blir sprengt på kort tid spesielt av ungdom. Birkelund forteller at en av nyhetene ved den nye betaversjonen av MSN Messanger 7 vil nettopp være å øke grensen for antall kontakter.

- Vi får mange tilbakemeldinger fra MSN-brukere som synes 150 kontakter er for lite, sier han til digi.no.

Den mest vanlige bruken er fortsatt en til en samtaler med utveksling av dokumenter og bilder. Gjennomsnittelig MSN-bruk er en halvtime per dag.

Foreløpig er det tekst man kommuniserer med - bruken av Web-kamera og hodesett har ikke tatt av. Men Microsoft har tro på at webkamera og hodesett blir en av julegavevinnerne.

- Med web-kamera og hodesett får vi en forenklet voice over IP-løsning som vil bre om seg etterhvert som tjenestene blir bedre, mener Birkelund.

Han tror det fortsatt er en vei igjen til profesjonsmarkedet som videokonferansebruk, selv om det i dag kan la seg gjøre. Deling av powerpoint-presentasjoner, kombinert med telefon er både en billig og enkel kommunikasjonsform mot forretningsforbindelser.

Microsoft fikk i gang salget av Live Messenger i Norge tidligere i høst. Dette lar bedrifter sette opp en egen Messenger-server i stedet for å bruke den offentlige tjenesten.

Alle de grunnleggende MSN-tjenestene er gratis. Inntektene kommer fra kommersielle partneravtaler i form av bannere og annonser og abonnmenttjenester. I tillegg genereres inntekter på lagringskapasitet på epost-tjenesten Hotmail og sikkerhetstjenester.

- Det viktigste er kanskje at messanger rekrutterer brukere til andre tjenester som Hotmail, vårt søk og MSN-portalen, sier Helge Birkelund til digi.no.

Tjenesten er åpenbar populær. For et par uker siden var MSN Messenger nede og utilgjengelig for brukerne store deler av mandag ettermiddag. Birkelund forteller at han bare i løpet av noen få timer mottok flere hundre henvendelser av fortvilede MSN-brukere.

Til toppen