Norge ti år bak Storbritannia

– Norsk offentlig sektor ligger rundt ti år bak Storbritannia i å sette ut IT-funksjoner, mener Jan Ivar Borgersen i Steria.

Jan Ivar Borgersen er direktør for outsourcing i Steria Norge. I et intervju med Pressekontoret forklarer han hvorfor han ser lyst på fremtiden.

– Offentlig sektor i Norge ligger rundt 10 år bak for eksempel Storbritannia når det gjelder å sette ut it-funksjoner. Nå ligger outsourcing helt i startgropa i norsk offentlig sektor, og her kommer vi til å se en stor vekst de nærmeste årene. Dessuten er vi i ferd med å få en utvikling der det ikke bare settes bort infrastruktur, men også applikasjoner og funksjoner, og dette blir også et stort vekstområde i tiden fremover, sier Borgersen.

En internasjonal undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Mori viser at ni av ti IT-sjefer vil beholde eller øke dagens satsing på tjenesteutsetting de neste to årene. Analyseselskapet IDC tror det norske outsourcingmarkedet vil øke med mellom seks og sju prosent i året de neste fem årene.

Tjenesteutsetting motiveres dels av kostnadskutt, dels av et ønske om å fokusere mer på kjernevirksomheten. Borgersen advarer mot å forsøke å sette ut problemområder, og anbefaler å beholde strategisk kompetanse.

Dette er Sterias tommelregler for den som skal sette ut IT-tjenester:

  1. Hold orden i eget hus. Kartlegg alle oppgaver før tilbud innhentes.
  2. Legg stor vekt på kvalitet og referanser hos leverandøren, og gå ikke automatisk for det rimeligste tilbudet.
  3. Sett av mye tid til kontraktarbeidet.
  4. Sørg for fleksibilitet i avtalen som inngås. Forandringer kan skje fort, også i din egen virksomhet.
  5. Lag en mest mulig detaljert servicehåndbok.
  6. Behold den strategiske kompetansen på huset. Ha alltid en fast ansatt IT-ansvarlig.

    Les også:

Til toppen