F-35: Kronprins Håkon og representanter fra Forsvarsdepartementet på omvisning hos Lockheed Martin. (Bilde: Forsvarsdepartementet)

Norge vil ikke ha kildekoden til F-35

– Hva skal vi med den, sier Forsvarsdepartementet.

Generalinspektøren for USAs forsvar har levert en drepende gjennomgang av kvalitetssikringen rundt utvikling av det som også er Norges kommende jagerfly, Lockheed Martin F-35 Lightning II.

F-35 er ikke bare verdens mest avanserte flyvende stridsvåpen. Det er i høyeste grad også en datamaskin, som håndterer enorme mengder sensordata og er hjernen i et system som skal sørge for blant annet navigasjon, sikt, kommunikasjon, våpen med mer.

Den urovekkende meldingen går på at programvareproblemer truer F-35.

Av de åtte landene som er USAs partnere i utviklingen og innkjøp av F-35 er det flere som har krevd innsyn i kampflyets kildekode. Norge ønsker derimot ikke det.

– Kildekoden ligger ikke til grunn i det hele tatt. Hva skal vi med den? Vi skal uansett ikke sitte å skru på den. Det vi trenger er innsikt til å vurdere at alt er som det skal, og det får vi, sier pressekontakt Endre Lunde i Forsvarsdepartementet til digi.no.

Lunde som er kommunikasjonsrådgiver for kampflyprogrammet understreker at alle landene skal drive utviklingen av F-35 i fellesskap. – Hele prinsippet som ligger til grunn er at alle skal samarbeide. Hvert land skal ikke gjøre tusen endringer.

Men nettopp muligheten til å kunne studere, endre og dermed ha full kontroll med det som blir hjertet og hjernen i kampvåpenet, er det flere land som har stilt som krav.

Regjeringen i London har tidligere lagt press på USA og truet med å kansellere bestillingen, hvis ikke USA ga britene full tilgang til jagerflyets programvare. Det samme har Tyrkia gjort, uten at det har hjulpet.

Norge skal etter planen få sine første F-35 (modell A) levert i slutten av 2017. Kildekoden sitter imidlertid USA på.
Norge skal etter planen få sine første F-35 (modell A) levert i slutten av 2017. Kildekoden sitter imidlertid USA på. Bilde: Lockheed Martin

I 2006 ble riktignok daværende statsminister Tony Blair og president George W. Bush enige om at Storbritannia skulle få «mulighet for å drifte, oppgradere, rulle ut og vedlikeholde F-35 slik at britene kunne ha full operasjonell suverenitet over flyet» selv.

Det ble tolket som at kildekoden ville tilflyte også britene.

Men tre år senere hadde pipen fått en annen lyd. Ifølge Reuters hadde USA ombestemt seg og nektet å utlevere kildekoden til noen av partnerlandene. Jon Schreiber i Pentagon, pressekontakt for F-35-programmet, erkjente den gangen at beslutningen ikke var spesielt populær blant de åtte landene som er med på å betale for utviklingen: Storbritannia, Italia, Nederland, Tyrkia, Canada, Australia, Danmark og Norge.

– Jeg kommer ikke til å diskutere hva andre land har sagt, sier Lunde i Forsvarsdepartementet når digi.no tar opp spørsmålet.

– Men hva kan det skyldes at britene og tyrkerne har truet med å kansellere bestilingen, hvis de ikke får tilgang til kildekoden?

– Det er nok en rekke andre hensyn som ligger til grunn her, og ikke det at de ikke har tillit til produsentenes programvareutvikling. Blant annet har noen store ambisjoner rundt utvikling av nye våpen og systemer på egen hånd, og det er nok også et prinsippspørsmål for enkelte. Det er ikke det at vi har lavere krav til kvaliteten på programvaren, eller ikke følger nøye med.

– Det er jo en datamaskin

Når det gjelder rapporten, så svarer Lunde at alle flyprosjekter har utfordringer med programvare, sånn er det.

– Utviklingen av F-35 er på track. Den går i henhold til plan og skal bli klar på det tidspunktet som er krevd. For Norges del får vi våre første fly levert i USA for trening av instruktører i slutten av 2015, og de første flyene levert til Norge i slutten av 2017. To år senere skal Norge ha flyene klare i operativ drift.

Lunde bekrefter at det avanserte våpenet, det dyreste jagerflyet noen sinne, innebærer en enorm programmeringsjobb. Ingen andre fly har så mye og så avansert datastyring.

– Det er jo en datamaskin på alle mulige måter. F-35 skal i utgangspunktet oppgraderes med ny programvare hvert annet år. Det vil gi nye funksjoner og kapasiteter. Det eksisterer allerede en lang ønskeliste fra deltakerlandene om hva som skal være prioritert, sier han.

Utviklingen av programvaren som er helt sentral i både flyets navigasjon og våpensystem blir ledet fra et felles programkontor utenfor Washington DC i USA, som heter Joint Project Office. Der er det ifølge Lunde også ti nordmenn som deltar. Hvorvidt det er noen nordmenn involvert i programmeringsarbeidet kunne han på stående fot ikke si noe om.

    Les også:

Til toppen