Norges eldste musikkavis på Internett vil selge anmeldelser

Den nettbaserte musikkavisen Panorama lanserer sitt eget anmelderbyrå. Fra slutten av mars skal Panorama selge anmeldelser til norske medier.

Det skriver Panorama-gründer og redaktør Paul A. Nordal i en pressemelding.

Han mener markedet for en byråtjeneste for musikkanmeldelser er stort. Lokal- og

regionalaviser er hovedmålgruppen, det samme er nettportaler og magasiner.

- Filosofien er å ha forholdsvis lave priser, og satse på å levere jevnt til et stort antall medier. Mindre aviser og nettportaler har ofte små budsjetter og overarbeidede redaksjoner, noe som ofte går på bekostning av musikkdekningen. Samtidig vet vi at mange regional- og lokalmedier sliter med å rekruttere unge lesere. Dette gir oss en åpning, sier Nordal i meldingen.

- I første omgang skal inntekter fra byråtjenesten brukes til å dekke faste utgifter, og sikre vår videre eksistens. Deretter kan vi virkelig begynne å se fremover, sier Nordal. Han skal de siste årene ha lagt ut flere hundretusen kroner av egen lomme for å holde liv i Panorama.no.

- Frem til 2000 hadde vi en samarbeidspartner som kom inn i 1997, men trakk seg ut da vi ble uenige om veien videre. Sommeren 2000 kom endel av de store portalene inn og ville kjøpe, men så kom IT-krakket og vi ble stående på bar bakke. Vi måtte starte nesten forfra igjen, forteller han til digi.no.

I toppåret 2000 hadde Panorama penger nok til å lønne en selger på heltid og en redaksjonssjef på halvtid.

- Det har ikke vært like lett de siste årene å greie seg på bannerannonsering. Vi sto egentlig foran valget mellom å legge ned det vi hadde bygd opp gjennom åtte år eller finne andre inntektsmodeller, forteller han videre.

Panorama er Norges eldste nettbaserte musikkavis og ble etablert i Bergen i 1995. I dag har Panorama.no 1,2 millioner sidevisninger per måned og nesten 5500 unike besøkende hver dag. 30 faste anmeldere og skribenter leverer stoff fra hele landet gjennom en frivilllig innsats.

Nå flyttes redaksjonen fra Bergen til Oslo og i denne perioden tar redaktøren sjansen på å ikke oppdatere tjenesten like ofte som ellers. I tillegg skal han altså selge unna endel stoff som underleverandør til andre medier.

- Nei, jeg vil ikke si at jeg gambler med produktet vårt. I realiteten hadde vi ikke noe valg, vi måtte finne nye måter å utvikle produktet vårt. Det vi leverer til andre medier vil du i utgangspunktet ikke automatisk finne igjen på våre egne nettsider, forklarer han.

I tillegg til et nettmagasin og salg/distribusjon av anmeldelser til andre aktører, jobber de med å utvikle et månedlig musikkmagasin på papir.

Siden våren 2002 har tidsskriftet kommet ut som fast bilag til gratisavisen Skum. Likevel har Panorama knapt tjent penger de siste årene.

Musikkavisen har mange konkurrenter: Ballade og Puls er blant de store konkurrentene, mens mindre tidsskrifter som Musikkavisen.no holdes det fortsatt liv i.

Se en oversikt på Kvasir.no

Til toppen