Norges første interaktive TV-kanal lanseres idag

Idag lanserer Telenor-distributøren Canal Digital landets første interaktive TV-kanal på sin digitale plattform. Men hvem som er samarbeidspartner(e) vil ikke Svein Erik Davidsen røpe noe om.

Prosjektet lanseres likt i hele Norden i morgentimene i dag. Canal Digital (CD) kommer i hvert land til å ha med seg mediepartnere. Det skjer på Media Highway-plattformen som CD bruker i sine digital-TV bokser. Men der stopper også informasjonen som Canal Digital Norge-sjef Svein Erik Davidsen ønsker å si noe om før lanseringen.

- Du må vente med detaljene til pressekonferansen. Det som er klart, er at vi aldri kommer til å gjøre slike ting alene, men bevare vår rolle som distributør. Det kan imidlertid hende at det kommer en overraskelse, svarer Davidsen på spørsmål fra digi.no om de har valgt tradisjonelle TV-aktører eller om man kan vente seg mer utradisjonelle valg som mediepartnere i lanseringen.

Det har i flere år vært snakket mye om digital-TV og interaktive muligheter i det tradisjonelle TV-mediet. digi.no skrev forleden at ViaSat, som er en distribusjonskonkurrent til Canal Digital, lanserte Norges første interaktive TV-reklame.

Også Canal Digital har hatt planer om skikkelig interaktivitet gjennom de digitale dekoderne sine, først og fremst gjennom programmet "Verdensmester" på NRK2 som ledes av Jon Michelet. Programmet er allerede godt igang, men den skikkelige interaktiviteten for TV-seerne skulle komme først i november.

- Hvorfor tar det hele så lang tid, Davidsen?

- Det er svært viktig at det vi driver med fungerer fra første dag. Vi har som mål at det skal virke på alle typer plattformer, enten det er TV eller PC. Er det noen bugs som blir videreformidlet til seerne via satellitt, kan det rett og slett ødelegge dekoderne hos seerne våre. Det vil vi absolutt unngå, sier Davidsen som forteller om en svært intens fase før lansering:

- Testperioden er ganske intens og foregår i flere uker før lansering. Vi er ganske fornøyde med de løsningene vi nå har kommet fram til. Uansett er det kostbart å sette igang slike prosjekter, derfor må vi også være sikker på at vi har rett produkt, sier CD-sjefen som mener at innovasjonstakten på Internett er en helt annen. blant annet på grunn av lavere kostnader.

- Vi har ikke råd til å prøve og feile på TV.

Til toppen