Norges første iPhone-bank

Sjekk saldo og transaksjoner med «ekte» app fra Sparebank 1.

Flere norske banker har lansert iPhone-applikasjoner, men til nå har disse ikke hatt innebygget nettbankfunksjoner.

I stedet har programmene eksempelvis pekt videre til bankenes mobile nettbanker. I tillegg har det vært satset på tjenester av typen ulike kalkulatorer og hjelp til å sette opp budsjett.

Sparebank 1 utvider nå tilbudet med faktiske banktjenester. I samarbeid med EDB har de i dag lansert iPhone-appen «Mobilbank».

Her får brukeren enkel tilgang til egen saldo og oversikt over de siste transaksjonene. Av sikkerhetshensyn må man taste inn en kode, som slettes når applikasjonen avsluttes.

Foruten de nevnte banktjenestene har også denne appen peker til den vanlige mobilbanken. I tillegg er det funnet plass til funksjoner for å sperre kort, kontakte kundeservice og melde inn skade.

Bakgrunnen for at Sparebank 1 har valgt å integrere sine første reelle banktjenester i en såkalt «native» app (i motsetning til en mobiltilpasset nettløsning) er brukervennlighet, fortelles det i en pressemelding.

- Kunder trender kun en kode for å få tilgang. Koden er den samme som benyttes i mobilbank, telefonbank og SMS-bank. Av sikkerhetsgrunner blir koden ikke lagret i applikasjonen, opplyser direktør for innovasjon og utvikling Anne Marte Kjersem i Sparebank 1-gruppen.

- Blir det mulig å også betale regninger gjennom slike apps snart?

- Kanskje på sikt. I første versjon har vi valgt å ikke gjøre det. Nå ønsker vi først tilbakemeldinger fra kunder og andre om hvordan de opplever produktet.

- Hva med andre mobilplattformer. Får eksempelvis Android-brukere også en egen app fra dere?

- Det er noe vi vil vurdere fremover. Vi ser at iPhone har den største andelen av markedet, men vi har en langsiktig plan om å være på de mest brukte mobile plattformene, sier Kjersem.

Sparebank 1 har lagt ut en demonstrasjon over hvordan den nye iPhone-appen fungerer på Youtube:

Til toppen