Norges-salg øker Telias gevinst

Salget av Telia Norge gav en gevinst på 1,5 milliarder svenske kroner og øker Telias resultat første kvartal til hele 3,4 milliarder kroner, mens omsetning økte med 5,5 prosent til 12,9 milliarder. Telia taper på fasttelefoni til konkurrenter, men vokser på mobilsiden.

I tillegg til salget av Telia Norge trekker Internett og mobilvirksomheten til Telia opp resultatet som gir selskapet en gevinst i kvartalstallene på 1,5 milliarder svenske kroner. Inntektene fra mobilvirksomheten har økt med 25 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, noe mindre enn hovedkonkurrenten NetCom ABs vekst på 28 prosent.

Telia merker tapene som følge av innføring av fast forvalg i september fjor, som gir tilsvarende positive resultat for NetCom AB, Telenordia og andre konkurrenter på fasttelefoni. På fasttelefoni ble salget redusert med 9 prosent eller 8 prosent om salget av Telia Norge holdes utenfor.

Salget innenfor internasjonal carriervirksomhet økte med 49 prosent, mens selskapet opplevde et fall innenfor datakommunikasjon med 18 prosent.

Konsernsjef i Telia, Jan-Åke Kark, sier at de strategiske satsingene innenfor Internett, bredbånd og carrierområdet skal gi selskapet en sterkere posisjon på lengere sikt, og varsler allerede nå at denne strategien på kort sikt vil gi negative resultat.

Telia har allerede bestemt seg for å selge seg ut av kabel-TV, børsnotere katalogvirksomheten og selge alle aksjer i det irske teleselskapet Eircom.

Av nyetableringer i kvartalet har Telia investert i russisk telekom ved å kjøpe 29,5 prosent i selskapet First National Holding, som eier andeler i russiske mobil- og fastnettoperasjoner. I april kjøpte Telia ytterligere aksjer i det polske teleselskapet Netia Holdings, og har i dag kjøpt seg ytterligere opp i selskapet til nær 50 prosent.

Av virksomheten i Norden konstaterer Telia fremdeles tap på mobilsiden i Danmark og Finland, der kundetallene for tiden er 179.000 og 78.000, mens kundetallet på GSM i Sverige er 2,5 millioner, i tillegg til 260.000 NMT-kunder. Telia økte kundetallene i første kvartal i Danmark, Finland og Sverige med henholdsvis 9.000, 45.000 og 140.000 kunder. I Sverige distribuerte Telia 25 millioner tekstmeldinger, som er en økning på 8 millioner fra samme kvartal året før.

Til toppen