Norges største mediebyråer satser digitalt

Mens Erlend Wathne og Tom Strandli forlater hver sin mediebyråskute, har de de to største aktørene, Carat Inter-Media og Synergi RF, begge planer om å etablere egne avdelinger for digitale medier.

Erlend Wathne, som idag har det overordnede Internett-ansvaret i Carat Inter-Media, har sagt opp sin stilling i selskapet. Administrerende direktør Helge Onsum sier til digi.no at uansett om Wathne hadde sluttet eller ikke, ville Carat ha satset mer på Internett.

- Vi kommer til å satse tungt; ikke bare på Internett, men på alle digitale medier som digital-TV og digital-radio, sier Onsum. Han forteller at dette er et satsingsområde for Carat sentralt, og ikke bare i Norge.

Prosessen er allerede igang, og ansettelser vil skje i løpet av sommeren, opplyser Onsum.

- Vi har ikke fattet noen endelig beslutning, men du kan godt skrive at det er stor sannsynlighet for at vi starter en egen avdeling for digitale medier, sier han til digi.no.

Men Carat blir ikke alene. Hovedkonkurrenten, mediebyrået Synergi RF, planlegger en tilsvarende satsing, røper interactive manager Martin Frøyhaug, som kan fortelle at selskapet nå bygger opp en egen interaktiv avdeling.

Hittil har det vært mediebyrå-nestor Tom Strandli som har hatt det overordnede ansvaret i Synergi. Han flytter nå til USA.

- Foreløpig er det bare meg, men vi jobber med rekruttering og håper å ha tre eller fire medarbeidere på plass innen utgangen av året - inkludert en leder som bør ha meget god Internett-kompetanse, sier Frøyhaug.

Synergi Interactive, som blir navnet på avdelingen, skal samarbeide med Synergi Interactive i Stockholm, og TMP-Nettmedia i København, og det er Beate Nybakken som er ansvarlig for etableringen av den norske avdelingen.

Wathne, som er medie- og kommunikasjonsrådgiver og Carats "guru" på Internett, sier til digi.no at han har kommet på "en så fantastisk god forretningsidé" at han ikke kan la være å prøve den ut. Han skal jobbe i Carat frem til august, og deretter starter han et eget selskap sammen med tre andre. To av dem jobber nå innen IT, en annen innen markedsføring.

Wathne vil ikke røpe mer om det nye selskapet foreløpig, men mener han har funnet en nisje i markedet.

Til toppen